Febiac benadrukt belang motorfietsen en scooters

Febiac, de Belgische en Luxemburgse automobiel- en tweewielerfederatie, wijst erop dat in de huidige Covid-19-periode scooters en motorfietsen een grote rol spelen als veilig vervoersmiddel in deze periode. Naast het feit dat meer gemotoriseerde tweewielers fileproblemen oplossen, kom je ook niet in contact met anderen wat veiligheidshalve interessant is in deze periode.

Stijn Vancuyck, adviseur gemotoriseerde tweewielers bij FEBIAC: “Zonder medicatie of vaccin tegen Covid-19 zullen mensen het openbaar vervoer meer mijden. Er is een belangrijke shift bezig naar meer fietsen en meer telewerken. Maar het blijft een feit dat veel mensen afhankelijk blijven van de auto voor hun pendelverkeer. Met een gemotoriseerde tweewieler kan je net als met de auto langere afstanden overbruggen dan met de fiets. Op zich zijn ketenverplaatsingen bij het openbaar vervoer geen probleem, maar je reisduur wordt er vaak wel langer door. Als we een deel van die pendelaars de overstap kunnen laten maken naar een motorfiets of scooter houden we iedereen mobiel. Een studie van Transport& Mobility Leuven bewees in 2011 al dat 10% meer motorfietsen in het pendelverkeer 40% minder files zou opleveren (zowel in lengte van de files als in het aantal verliesuren).”

Volgens Febiac is een 125cc scooter of motorfiets een interessante mobiliteitsoplossing voor mensen die het rijbewijs B hebben: “Mensen met een rijbewijs B, behaald voor 1 mei 2011 (nadien 4 uur opleiding in een rijschool), mogen een 125cc motorfiets of scooter besturen. Dat zijn lichte gemotoriseerde tweewielers die heel flexibel en zuinig zijn (minder dan 3l/100km), amper plaats innemen en die de ideale partner zijn voor individueel en vlot transport.” Dergelijke lichte motoren en scooters lenen zich goed voor het dagelijkse pendelverkeer te gebruiken. Verplaatsingen van 30 kilometer zijn geen probleem.

Voor meer informatie over hoe je de stap maakt naar scooters en motorfietsen, klik dan door op de volgende link: www.start2ride.be

Deel

Gerelateerde artikels

Suzuki stickerset

Stickertuning voor GSX-8S en R  

De GSX-8S en zijn gekuipte broertje GSX-8R zien er sowieso al verre van verkeerd uit; maar omdat alles altijd beter kan komt Suzuki nu met

Yamaha MT-09

Kort getest: Yamaha MT-09

Toen Yamaha in 2005 met de MT-01 de eerste Master of Torque uitbracht, was dat letterlijk een donderslag bij heldere hemel. Vanwege de prijs, het