Fantic Caballero-familie knalt 2021 in met fikse updates

Een nieuwe Euro-normering qua uitstoot is voor de meeste merken een flinke uitdaging gebleken, al zien andere producenten er ook een opportuniteit in om even met een schone lei te beginnen: het Italiaanse Fantic is er zo eentje. Zo komen de Italianen gelijktijdig met de Euro-conformatie van hun gamma met drie volledig vernieuwde versies van hun Cabalero 125 én liefst vijf nieuwe edities van hun Cabalero 500. Waarbij wakkere bakkers meteen opmerken dat de 250cc-versie de overstap naar Euro5 helaas niet overleeft…

Caballero 125
Laat ons aftrappen met de ‘bambino’ van het stel. De nieuwe Caballero 125 wordt vanaf 2021 aangevuurd door een volledig nieuwe Minarelli-blok – de Italiaanse blokkenbouwer die Fantic in oktober nog voor de volle 100% overnam van Yamaha. Een zet die nu al z’n vruchten afwerpt. Het nieuwe blok haalt de Euro5-normen mede dankzij z’n VVA-systeem (variabele kleptiming, met op basis van toerental wisselende nokken voor in- en uitlaat) en elektronisch gestuurde injectie.

Ook de cilinderkop werd volledig opnieuw ontworpen, en moet voor een hogere efficiëntie zorgen – lees: minder verbruik, minder uitstoot én betere prestaties. De toevoeging van een slipperkoppeling zorgt dan weer voor een makkelijker te bedienen koppelingshendel en het voorkomen van een blokkerend achterwiel bij afremmen. Verder werden ook de koeling en de uitlaat (met carbon hitteschild) volledig opnieuw naar Euro5 geboetseerd, kan je nu middels een knop aan de rechterkant van het stuur het ABS uitschakelen, en zit je dankzij het nieuwe (makkelijk te demonteren) zadel ook comfortabeler. Esthetisch gezien komen zowel de Scrambler- als de Flat Track-versie met nieuwe zijcovers, nieuwe spatborden en een andere nummerplaathouder.

Caballero 500

Grote zus Caballero 500 doet ‘t met een flink opgewaardeerde versie van de gekende (bijna)halveliter éénpitter, die ‘t met een nieuwe ECU, uitlaat en koeling doet. Het blok blijft dus de vloeistofgekoelde 450cc mono met elektronische injectie, waarbij Euro5 op papier helemaal niets heeft weggeknabbeld van de prestaties: je hebt nog steeds 40 pk (7.500tpm) en 43 Nm (6.000 tpm) achter de (rechter)hand. Net zoals de Cabalero 125 krijgt de 500 een nieuwe verlichtingsmodule, een opgewaardeerd zadel, aangepaste nummerplaathouder en nieuwe zijkapjes voor zowel de Scrambler als de Flat Track. Pareltjes.

Zien en vooral horen hoe dat rijdt? Check dan zeker de video van alle nieuwkomers in het Caballero-gamma. Geen dank!

Deel

Gerelateerde artikels

Moto Guzzi Stelvio

Kort getest: Moto Guzzi Stelvio

Met de Stelvio 1200 probeerde Moto Guzzi van 2007 tot 2016 al eens een alternatief te bieden voor de almachtige BMW R 1200 GS. Hoewel de Italiaanse