Na een jaar van afwezigheid kondigt Ducati de XDiavel V4 aan, de opvolger van de V2. Het model zou volledig opnieuw ontworpen zijn, maar is vooral erg herkenbaar als ‘die dikke sportieve cruiser’ uit Bologna. We zetten de grootste vernieuwingen voor je op een rij!
Nóg een nieuwe Ducati voor 2025 dus. We houden het bijna niet voor mogelijk, maar Ducati heeft afgelopen jaar zeker niet stilgezeten. Goed, wat is er nieuw aan die XDiavel V4, de nog cruiserigere variant van de Diavel V4?
Nou, om te beginnen dat 1.158cc V4 Granturismo motorblok dat de oude Testastretta V2 met desmodromische klepbediening vervangt. Hiermee stijgt het vermogen en koppel van de XDiavel naar 168 pk bij 10.750 tpm en 126 Nm koppel bij 7.500 tpm. Het blok is geïnspireerd op dat van de Desmosedici MotoGP-motor, wat Ducati graag benoemt om de zeer sportieve karaktereigenschappen van deze flinke jongen duidelijker te benadrukken. Die V4 voldoet aan Euro5+ en maakt gebruik van een zogenaamde Twin Pulse vuurorde, waardoor de viercilinder nog wel het karakter en geluid van een V2 nabootst.

De V4 Granturismo, die in een aluminium monocoque frame hangt, maakt gebruik van een systeem dat wisselt tussen twee en vier cilinders. In stilstand en als je met lage toerentallen rijdt, worden de achterste twee cilinders uitgeschakeld. Dat scheelt in verbruik, is comfortabeler door minder trillingen en produceert minder warmte (die bij die snelheden vooral naar de rijder stijgt). Bijkomend voordeel van het nieuwe motorblok is dat de kleppen slechts om de 60.000 km gecontroleerd moeten worden. Het reguliere onderhoud moet om de 15.000 km gepland worden.
Rijwielgedeelte
Hoewel de machine enorm lijkt, is het drooggewicht slechts 229 kg. Dat is zes kilogram lichter dan de XDiavel 1260 S die twee cilinders minder had. Die gewichtsbesparing is voornamelijk toe te schrijven aan het lichtere motorblok, maar er zijn nog andere, kleine gewichtsbesparingen rondom. Dat maakt dat je de XDiavel waarschijnlijk relatief sportief de bocht in kan mikken, iets wat we ons nog goed herinneren van het V2-model.

Wat aan dat sportieve karakter bijdraagt is de contraroterende krukas, die dus tegen de rijrichting in draait. Daardoor vermindert Ducati het gyroscopische effect en wordt de machine een stuk wendbaarder. Maar of de gemiddelde rijder daardoor de randen van die 240 mm brede Pirelli Diablo Rosso III-achterband kan gebruiken?
De 2025 XDiavel maakt gebruik van een volledig instelbare upside-down voorvork met 50 mm veerpoten. Achter zien we een cantileverconstructie met een monoshock die ook volledig instelbaar is. De veerweg achter is met 25 mm vergroot in vergelijking met de XDiavel 1260 voor meer controle over de machine.
Aan beide zijden van het voorwiel zit een 330 mm remschijf bediend met radiaal gemonteerde Brembo Stylema vierzuigerklauwen. Achter heb je in het vijfspaaks gietwiel een enkele 265 mm remschijf met Brembo tweezuigerklauw.

Elektronica
Als we het dan toch over het remmen hebben: het ABS is gekoppeld aan de zesassige IMU, waardoor je ook in de bocht veilig tot stilstand komt. Aan die IMU is ook tractie-, wheelie-, launch- en cruisecontrole én een up/down quickshifter gekoppeld. Genoeg systemen om de rit gecontroleerd te laten verlopen dus.
Dit alles stuur je aan via het 6,9 inch TFT-dashboard. Daarin kan je ook kiezen uit de vier rijmodi (Sport, Touring, Urban en Wet) en een van de drie powerniveaus van de vermogensafgifte. Optioneel kan je in het dashboard ook punt-naar-punt navigatie oproepen via de Ducati Link-applicatie op je smartphone.

Design
Voornaamste details die naast de gietwielen in het oog springen, zijn de langgerekte 20 liter benzinetank en de uitlaatdemper aan de rechterflank met vier uitlaatmonden. Verder is het uiterlijk van de XDiavel nog grotendeels zoals we ons dat herinneren van het laatste model. De X in XDiavel staat voor de kruising van sportieve genen en de look and feel van een cruiser. Op de XDiavel zit je dan ook iets verder onderuit dan op de reguliere Diavel.
De zithouding is iets aangepast op dit vernieuwde model, maar het voelt nog steeds als die vertrouwde powercruiser. De kettingaandrijving is het voornaamste aspect waaruit je kan afleiden dat dit een cruiser met Italiaanse insteek is. Het zadel, waarmee je op slechts 770 mm van de grond zit, is dikker gemaakt voor meer comfort.

Ook het comfort van de passagier is verbeterd. De duozit is namelijk langer, dikker en iets breder geworden. Standaard is er ook een handgreep aan de achterzijde bevestigd waarmee je de passagier niet verliest bij ontiegelijk hard accelereren. Optioneel zijn er, naast een waslijst andere accessoires, ook nóg comfortabelere zadels beschikbaar.
De XDiavel is in de kleurstellingen Burning Red en Black Lava verkrijgbaar. In Nederland staat hij te koop vanaf 34.990 euro, in België begint hij bij 29.990 euro.