Ducati Scrambler Icon (2015)

Ducatisten zijn een vrij gepassioneerd motorvolkje en Bart is daar zeker geen uitzondering op. Aangekomen in zijn zaak ademt en straalt hier alles Ducati uit. Na een korte rondleiding die eindigt op de bovenverdieping blijkt zijn 916 SP, die hij 22 jaar geleden kocht, nog steeds een plaatsje te hebben tussen al dat jong motorgeweld. Het is duidelijk dat na al die jaren de rode passie uit Bologna nog steeds volop door Barts aderen stroomt.

Geschreven door Peter Naessens                                 Foto’s Peter Naessens

Naam: Bart Baele
Bouwjaar: 1971
Beroep: zaakvoerder Ducati Gent

Oorsprong motorliefde:
“Mijn grootvader had een winkel in fietsen en bromfietsen. Hij was iemand die niets weg kon doen en bijgevolg stond het daar vol met brommers van de jaren 50, 60 en 70. Daar is hoogstwaarschijnlijk ook de eerste vonk overgesprongen. Helaas hadden mijn ouders niks met motoren en waren ze er zelfs tegen. Ik had ook nooit een brommer. De interesse is dan spontaan meer en meer gegroeid, want in de buurt waar ik opgroeide was er in die tijd een echte motorcultuur. Straatraces van kerktoren naar kerktoren en legendarische motorcafés zoals ‘De Vliegende Schotel’ en ‘De Blauwe Wolk’. Zoiets spreekt tot de verbeelding van een jonge gast. Ik bleef het motorrijden en racen volgen, en toen Ducati de Monster 900 presenteerde in 1993 werd ineens ook de interesse gewekt voor Ducati. Mijn eerste motor werd dan ook een Monster 600. Na een paar maanden schakelde ik over op de zwaardere versie, de 900. Wat later begon ik op circuit te rijden en zocht ik wat sportievers. Ik kocht toen een nieuwe 916 SP van 1994 die ik trouwens nog steeds in mijn bezit heb. Ik begon Ducati-meetings te doen en zo leerde ik meer en meer de Ducati-wereld kennen, wat enkel mijn passie meer opwekte. Vanuit die passie startte ik dan BM Motors in Gent op in 2001. We begonnen van nul en bleven groeien tot het in Gent te klein werd, toen zijn we in 2012 verhuisd naar onze nieuwe locatie. Ik rij nog steeds regelmatig met de motor. Zodra ik wat vrije tijd heb, neem ik een testmotor en ben ik weg.”

Motor: Ducati Scrambler Icon
Bouwjaar: 2015

Speciaal:
“We vertrokken van een nieuwe Scrambler. Ik vond het belangrijk de motor straatlegaal te houden, alsook het rijgedrag niet negatief te beïnvloeden. De demper is zelfgemaakt en de uitlaatlijn heeft een ceramische coating gekregen. Van het zadel werden de zijkanten weggenomen en herbekleed. De vering werd ook serieus onder handen genomen met vooraan een Andreani-cartridge kit en achteraan een Öhlins-schokdemper. De tank werd tot op het metaal geschuurd en de originele covers en beugels verwijderd. Een stuk werd enkel vernist en de rest in een speciale verf gespoten. Ook werd de achterbrug gepolierd. De originele nummerplaathouder werd verwijderd en een nieuwe bevestiging werd geplaatst. Het geheel werd afgewerkt met diverse Ducati-accessoires.”

Verhaal:
“De motor werd gebouwd voor een internationale wedstrijd georganiseerd door Ducati zelf, het ‘Scrambler Custom Rumble Project’. Men moest een standaard Scrambler ombouwen tot iets uniek. Iedereen had carte blanche, maar het was de bedoeling om meer te doen dan enkel accessoires te plaatsen. Het resultaat werd dan via Instagram gedeeld en daarop kon men dan stemmen. Ik denk dat we de enige inzending van België waren. De drijfveer om mee te doen, was om eens de creativiteit van onze werkplaats te laten zien en duidelijk te maken dat we meer kunnen dan het standaard onderhoudswerk.”

Andere motoren:
Ducati Paul Smart 1000 Limited Edition 2007
Ducati Indiana 750 1986
Ducati Sport 1000S 2006
Ducati 916 SP 1994
Ducati Monster M900 1993

Gespot:
Ducati 1098R 2008

Deel

Gerelateerde artikels

Moto Guzzi Stelvio

Kort getest: Moto Guzzi Stelvio

Met de Stelvio 1200 probeerde Moto Guzzi van 2007 tot 2016 al eens een alternatief te bieden voor de almachtige BMW R 1200 GS. Hoewel de Italiaanse