Ducati Monster 900

In deze rubriek speuren we op tweedehandssites naar een interessante gebruikte motor die aan enkele voorwaarden moet voldoen: hij mag niet meer dan 5.000 euro kosten, mag geen al te hoge kilometerstand hebben en hij moet enige verbintenis hebben met een geteste nieuwe motor in dit nummer. Deze maand zijn we op zoek gegaan naar de voorvader van alle sportieve nakeds: de Ducati Monster 900.

Luchtgek. L-twin | 904cc | 80 pk | 184 kg | 16 l. | Prijs € 2.000,00 – € 5.000,00

Wat is het?
De oer-Monster. Het was designer Miguel Galuzzi die in 1993 een naked voor de 20ste eeuw wilde ontwerpen. Het is niet te geloven dat het even duurde voor hij groen licht kreeg om de Monster in productie te laten gaan. De Monster sloeg in als een bom, is tot op vandaag nog steeds goed voor de helft van alle verkochte Ducati-modellen en een no-brainer qua klassieke status. Het is ook de Monster 900 die eigenhandig het segment van de sportieve, lichtgewicht naked lanceerde.

Wat moet ik weten?
De Monster is een amalgaam van jaren 90 Ducati’s, met het frame van de 851/888, volgens sommigen nog steeds het beste frame dat ooit uit Bologna is gekomen. Het blok is de tweeklepper uit de 900SS, de voorvork komt van de 750SS. Er zijn nadien tientallen versies van de Monster gemaakt, maar er is er maar één de eerste. En die zijn nu voor erg schappelijke prijzen op te rapen. Onze raad is om een zo origineel mogelijk exemplaar te zoeken met een smetteloze onderhoudsgeschiedenis. Er komt een tijd dat de oer-Monster z’n cultstatus verzilverd zal zien, geloof ons. Het is een hardcore motor, met een vrij bruut blok en beenharde veren. Maar op een vlak stuk asfalt blijft het een wapen.

Tips van Experts?
Check de onderhoudsgeschiedenis. Als die niet rigoureus werd nageleefd, stap je beter weg. Check lasnaden rond het balhoofd. Een overload aan wheelies kan daar schade hebben veroorzaakt. Bespaar bij een model dat al even stilstaat niet op nieuwe nokkenasriemen. De eerste versies met carburator hebben de neiging om bij minder dan 10°C de carburator van de liggende cilinder te doen bevriezen. Daar is later een kit voor gemaakt die warme motorolie langs die carbu stuwt.

Deel

Gerelateerde artikels

BMW C 400 X

BMW vernieuwt C 400 X en C 400 GT maxiscooters

BMW’s maxiscooters krijgen EU5+ homologatie en een uitgebreidere standaarduitrusting. BMW’s 400cc maxiscooters worden nog steeds aangedreven door de 34 pk sterke eencilinder, die nu EU5+ gehomologeerd

Ducati Panigale V4 S 2025

Brembo neemt Öhlins over

Brembo legt 405 miljoen dollar (ca. 370 miljoen euro) op tafel voor Öhlins, de grootste overnamedeal in de geschiedenis van het Italiaanse bedrijf. Met de