Ducati introduceert DesertX Rally

Ducati DesertX Rally

Met de slogan ‘Race Wilder’ – een mens moet íets verzinnen – lanceert Ducati een Rally-versie van de DesertX, die op een aantal cruciale punten werd aangepakt met het oog op zwaarder offroad-gebruik.

Dat betekent in de eerste plaats wijzigingen aan het rijwielgedeelte, zo heeft de nieuwe, uiteraard instelbare 48 mm closed-cartridge KYB voorvork 20 mm extra veerweg (nu 250 mm), terwijl ook de nieuwe, eveneens instelbare KYB monoshock achter het met 20 mm extra veerweg doet (nu 240 mm). Dat jaagt natuurlijk de zithoogte omhoog, die staat standaard op 910 mm. Een verlaagd zadel (885 mm, nog steeds hoger dan de gewone DesertX met 875 mm) is optioneel verkrijgbaar. Een Öhlins stuurdemper helpt mee de boel in het gareel te houden.

Ducati DesertX Rally

Verder zien we lichtere (-0,5 kg) Takasago Excel spaakwielen en lichtere & sterkere carbon carterbescherming. Andere elementen die de Rally meer op offroad toespitsen zijn een hoog voorspatbord, een rallyzadel (voor meer bewegingsvrijheid), ongelakte kunststof delen (met het idee dat een kras dan minder pijn doet  – al vinden wij een kras bij zo’n basisprijs altijd pijnlijk) en graphics die gebaseerd zijn op de livery waarmee Antoine Meo de Erzberg Rodeo Prologue reed.

Ducati DesertX Rally

Je zou verwachten dat je op een Rally-versie niet in de optielijst moet duiken voor een grotere tankinhoud, maar helaas: wil je de standaard tankinhoud (21 l) vergroten dan moet je in de accessoirescatalogus op zoek naar de extra 8litertank voor achterop het kontje. De basisprijs is toch even slikken: de DesertX Rally moet € 25.490,- kosten, zomaar eventjes 5.000 euro meer dan de toch ook al niet bepaald goedkope DesertX.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red