Ducati Hypermotard 698 Mono

Ducati Hypermotard 698 Mono

Nou, ze kunnen bij KTM (en de rest van Pierer club) de borst nat maken. Ducati gaat namelijk vol in de aanval op traditioneel Mattighoofs terrein, met de komst van de ronduit spectaculaire Hypermotard 698 Mono.

De Hypermotard 698 Mono is de eerste uit de serie van wat een heel nieuw mono-platform zal worden, dus waarom dan niet aftrappen in stijl zullen ze in Bologna gedacht hebben. Over het blok vind je hier alle gewenste info en dus kunnen we ons hier focussen op de speerpunten.

Ducati Hypermotard 698 Mono

Zoals het topvermogen van 77,5 pk @ 9.750 tpm en topkoppel van 63 Nm @ 8.000 tpm. Ducati claimt daarmee de krachtigste eenpitter van het moment te produceren, en met een schuin oog loerend richting bijvoorbeeld een Husqvarna 701 en KTM 690 SMC R lijkt dat geen broodje aap; de Duc perst er met circa 30cc minder, dik 3 pk meer uit.

Ducati Hypermotard 698 Mono

Zoals we inmiddels wel gewend zijn van Ducati zit ook deze Hypermotard volgepropt met een Media Markt aan elektronica. Hou je vast; 3 Power Modes (Low, Medium, High), 4 Riding Modes (Race, Sport, Touring, Urban, Wet), wheelie control, traction control, engine brake, launch control en een quickshifter up/down. Af te regelen via een minimalistisch 3,8” lcd-dashboardje.

Voor het eerst bij een Ducati is het bochten-ABS in te stellen op liefst 4 standen. Stand 4 is maximale bijsturing voor tricky omstandigheden (lees: nat), standje 1 is juist voor de absolute Pro’s die zonder ABS achter en (bochten-ABS) voor de boel dwars willen aanremmen, terwijl stand 2 en 3 goedwillende amateurs juist een handje moeten helpen een bocht in te remmen met het achterwiel uit het gelid.

Ducati Hypermotard 698 Mono

Voor dat laatste heeft Ducati een speciaal Slide by Brake foefje ontwikkeld. Je houdt dan bochten-ABS op het voorwiel, terwijl tegelijkertijd de elektronica de mate van slip achter controleert op het moment dat je de achterrem erbij pakt. Stand 2 geeft de rijder meer vrijheid, zo kan je de heilige graal van het dwars aanremmen mooi opbouwen. Is de theorie. Dat remmen voor doe je trouwens met een enkele Brembo M4.32 en potige 330 mm schijf.

Een lichtgewicht trellis frame met verschillende buisdiktes moet het stuurgehalte naar ongeëvenaarde hoogtes tillen. Met 7,2 kilo is het frame mooi op streefgewicht en tikt de Hypermotard 698 met lege tank uiteindelijk 151 kilo aan. Knap, maar wel 4 kilo zwaarder dan de eerdergenoemde concurrentie. Al is het wel zo dat de Hypermotard royaler uitgerust is in vergelijk met de wel erg spartaanse ‘omgebouwde crossers’ uit Oostenrijkse keuken.

Ducati Hypermotard 698 Mono

Afijn, de 45 mm voorvork komt van Marzocchi en de eveneens volledig instelbare shock uit de keuken van Sachs. Dat zit wel snor. Apart is dat Ducati gekozen heeft voor gietwielen, de Italianen claimen dat deze een halve kilo lichter zijn dan hun gespaakte evenknieën. Anders nog iets? Hmja, dat er ook een 35 kW versie beschikbaar is (mocht je je rijbewijs ook direct weer kwijt willen) en dat de QS alleen standaard op de RVE-versie zit. Staat vanaf € 14.690 in jouw garage…

Deel

Gerelateerde artikels

BMW C 400 X

BMW vernieuwt C 400 X en C 400 GT maxiscooters

BMW’s maxiscooters krijgen EU5+ homologatie en een uitgebreidere standaarduitrusting. BMW’s 400cc maxiscooters worden nog steeds aangedreven door de 34 pk sterke eencilinder, die nu EU5+ gehomologeerd

Ducati Panigale V4 S 2025

Brembo neemt Öhlins over

Brembo legt 405 miljoen dollar (ca. 370 miljoen euro) op tafel voor Öhlins, de grootste overnamedeal in de geschiedenis van het Italiaanse bedrijf. Met de