Ducati DesertX is European Motorcycle of the Year

Nadat Ducati vorig jaar al de allereerste editie van de European Motorcycle of the Year (kortweg EMOTY) won met de Multistrada V4 (S), scoort het merk opnieuw met hun DesertX.


De EMOTY, de verkiezing van de beste motorfiets van het jaar volgens professionele motormedia, is aan z’n tweede editie toe. Ook dit keer stuurde elk van de deelnemende Europese magazine de top drie in van hun favoriete modellen van het voorbije jaar. Ducati’s eerste pure allroad/adventure kwam daarbij als winnaar uit de bus. Hij wordt geprezen om z’n veelzijdigheid, elektronica en retro-uiterlijk. De DesertX zet daarmee de Triumph Tiger Sport 660 en Honda NT1100, die de tweede plaats delen, op een behoorlijke afstand.


De Tiger Sport 660 scoort vooral met z’n prijs/kwaliteitverhouding. Triumph is overigens het best vertegenwoordigde merk in de ranking, met ook eervolle vermeldingen voor de Speed Triple RR en de Tiger 1200. Honda’s NT1100, die net als de Tiger 660 Sport heel veel motor biedt voor relatief weinig geld, krijgt veel bijval omdat er sinds lang nog eens een pure toermotor wordt aangeboden. En dat wordt duidelijk niet enkel door de verzamelde Europese motorpers, maar ook door het koperspubliek gewaardeerd.


Vallen verder ook in de smaak: de Yamaha R7, Aprilia Tuareg 660, Moto Guzzi V100 Mandello, Yamaha XSR900, Kawasaki Z650RS en – opvallend – de CFMoto 800MT, de eerste Chinese motorfiets die de EMOTY-ranking haalt.

Benieuwd naar het volledige relaas van de verkiezing? Lees het in het januarinummer!

Deel



Gerelateerde artikels

Terwijl je in de vertrekhal van de luchthaven zit te wachten om te boarden naar het zuiden van Spanje waar

Toen Yamaha in 1991 met de TDM 850 op de proppen kwam, zette het merk met die vreemde eend/gewaagde gok

We gaan er geen doekjes om winden: terwijl elektrische scootertjes voor de stad en alles wat daarrond ligt intussen gemeengoed

Ultiem veilig is het misschien niet, handschoenen die stoppen bij de pols. Ga je op je giechel, dan zijn je