Ducati 900SS (1990 – 2002)

In deze rubriek speuren we op tweedehandssites naar een interessante gebruikte motor die aan enkele voorwaarden moet voldoen: hij mag niet meer dan 5.000 euro kosten, mag geen al te hoge kilometerstand hebben en hij moet enige verbintenis hebben met een nieuwe motor in dit nummer. Deze maand zijn we op zoek gegaan naar de voorloper van de motor waar wij het meest van verwachten in 2017: de Ducati SuperSport.

€ 2.800,00 – € 5.000,00 | 904 cc | luchtgek. V-twin | 80 pk | 188 kg | 16 l.

Wat is het?
Als je niets van Ducati (of motoren) kent, verwacht je dat de naam ‘SuperSport’ symbool staat voor het allersnelste wat de Italianen in huis hebben. Maar niets is minder waar. Het staat eerder voor een sportieve motor waar je toch nog behoorlijk comfortabel op kunt rijden. Althans, volgens Ducati. In de praktijk bleek dat comfortabele behoorlijk tegen te vallen. Wie mooi wilt zijn, moet… Dat weten ze bij Ducati maar al te goed. De 900SS van 1990 kreeg een 80 pk sterke V-twin en de remmen van de Ducati 851. Pure snelheid en adrenaline moet je er dus niet mee opzoeken, een steengoede handling en typisch V-twin-gebulder mag je wel verwachten. Het blok is oldskool, met twee kleppen per cilinder en luchtkoeling. De veren zijn dan weer hard afgesteld, maar die dragen ook bij aan het goede weggedrag. Van de 900SS waren er destijds twee versies op de markt: eentje met een volledige stroomlijn en een met een kopkuip.

Wat moet ik weten?
Bij de 900SS van de jaren 80 was het bijzonder moeilijk om de Weber-carburatoren correct af te stellen. Het model waarin wij geïnteresseerd zijn heeft exemplaren van het Japanse Mikuni, waardoor er meer vermogen in het middengebied kwam. Qua vering kreeg de Duc zowel voor- als achteraan Showa’s, wat voor meer comfort zorgde. Doorheen de jaren 90 en het begin van 2000 werd de 900SS nog verder aangepast met nieuwe kuipdelen, een andere tank, een grijs frame en wielen, tot zelfs een nieuwe achterbrug en een Öhlins-schokbreker achteraan. In 2002 was het over en uit voor de 900SS. Speciale versies ontbreken ook niet in het lijstje. Zo had je onder andere de Ducati 900 Super Light, met Marvic-wielen, andere uitlaten en een getuned blok. Of de Final Edition die enkel in het zilver leverbaar was. Wij vonden een standaard 900SS van 1998 voor 4.900 euro. Hij heeft slechts 21.000 km gelopen en ziet er nog in absolute topstaat uit. En ‘t is een rode, ook niet onbelangrijk.

Tips van experts
Oudere 900SS’en staan erom berucht om zwakke bouten te hebben aan de cilinderkoppen, waardoor die kunnen breken. De stelbouten voor de ketting kunnen ook al eens doorbuigen en de koppeling doet niet altijd wat je vraagt. Die problemen werden gelukkig verholpen, maar reken op een gevoelige motor die heel wat onderhoud (en liefde) vraagt. De slechte zijstandaard is nog zo’n ding waar je helemaal knetter van kunt worden. Gelukkig werd ook die vervangen vanaf het jaar 2000. Een karakterfiets, zo’n 900SS, dat mag duidelijk zijn.


 

Deel

Gerelateerde artikels

KTM 1390 SUPER ADVENTURE S

2025 KTM 1390 Super Adventure S

Geen verrassing: na de 1390 Super Adventure S EVO heeft KTM nu ook de S-versie zonder EVO-toevoeging op de wereld losgelaten. In vergelijking met z’n

Yamaha MT-07

Yamaha presenteert nieuwe MT-07

Yamaha’s populaire middenklasse naked krijgt een stevige make-over voor 2025 met o.a. opgefriste styling, nieuw rijwielgedeelte, elektronische snufjes en een Y-AMT-versie met automaat. Nieuw kuipwerk