Ducati 2020: Streetfighter V4 en V4s

Nadat Ducati op de Pikes Peak International Hill Climb een eerste keer met z’n nagelnieuwe Streetfighter V4 in de spotlights verscheen, laat ‘t nu alle technische gegevens op de wereld los. De Streetfighter is een uit ‘t kuipwerk gestroopte versie van de Panigale V4 geworden, die z’n rolling frame en aandrijving met de racer deelt, maar waarbij de 1.103 cc Desmosedici Stradale 90° V4 nu 208 pk pompt bij 12.500 toeren en een potig koppel van 123 Nm tentoon spreidt bij 11.500 omwentelingen.

Alles opgeteld weegt de Streetfighter V4S amper 178 kilogram droog, ofte 199 kilogram rijklaar (201 kg op de ‘gewone’ V4). Heb je nog een extra spaarsok rondslingeren, dan kan de paardenstal middels een Akra demper of volle Akra-lijn zelfs naar respectievelijk 216 en 220 pk – waarbij die laatste een gewichtsbesparing van liefst zes extra kilo’s bewerkstelligt.

Verder komt ook de elektronica over van de Panigale V4: een zesassige IMU, drie rijmodi bochten-ABS en -tractiecontrole, instelbare motorrem, launch control, een up/down quickshifter en wheeliecontrole. Alles mooi gevat door een vijfduims TFT-teeveetje.

Naast z’n atletische koppie staan zogenaamde ‘biplane wings’ gemonteerd, die naar verluidt voor dik 28 kilogram aan downforce moeten zorgen als je aan 270 kilometer per uur rijdt. Er vanuit gaande dat je nek inmiddels niet geknakt is. Om die sores te verzachten, voorziet Ducati naar eigen zeggen een ‘comfortabele zithouding’, geruggesteund door een extra dik schuimzadel.

Wie ‘t nog een tikkeltje exclusiever wil, kan voor de S-versie gaan, die met Öhlins-ophanging en Marchesini velgen bij de dealers zal verschijnen.

Vanafprijzen: TBC

Deel

Gerelateerde artikels

Yamaha MT-09

Kort getest: Yamaha MT-09

Toen Yamaha in 2005 met de MT-01 de eerste Master of Torque uitbracht, was dat letterlijk een donderslag bij heldere hemel. Vanwege de prijs, het