Nog niet helemaal zeker of je op donderdag 19 september vrijaf wil nemen om naar de 90’s Superbike Day op Zolder te komen? Misschien kunnen we je overtuigen met de aftermovie van vorig jaar … of met een overzicht van een paar van de mooiste machines die zullen deelnemen en die je ook in de paddock zal kunnen bewonderen.
Met vijftig inschrijvingen zit de Nineties Suberbikes trackday vol, al wil dat niet zeggen dat je er niks kan komen doen. Doorheen de dag kan je in de paddock kennismaken met de machines en hun eigenaars, aan het eind van de circuitdag kan iedereen met een superbike uit de jaren negentig – dus ook de bezoekers die met hun nineties superbike naar Zolder afzakken – deelnemen aan de afsluitende parade.
We lijsten alvast een paar pareltjes op die zeker aanwezig zullen zijn; een greep uit het aanbod nineties superbikes die je die dag aan het werk kunt zien … en horen … en ruiken!
Aprilia
Robin Brouwer komt met een RSV Mille die hij van voor naar achter en van onder tot boven prepareerde om er mee deel te nemen in de Thunderbike klasse aan de Ducati Clubraces op Assen. Nagenoeg niets is nog standaard, denk aan Öhlins vering voor en achter, aangepaste Brembo remmen en héél veel carbon.
Bimota
De Bimota DB1 uit 1986 van Guy Bynens is sowieso ‘een specialleke’. De 750cc Ducati 90° V-Twin is niet uniek, de looks van de Bimota DB1 zijn dat wel.
Ducati
Vanuit Bologna komt er een rode armada naar Zolder afgezakt. Sam Ratajczak rijdt z’n rondjes op een 748S uit 1999 die hij zelf omschrijft als ‘niks speciaals, behoorlijk standaard’. In Sams beleving moet je ‘behoorlijk standaard’ interpreteren als ‘met een aangepast koelsysteem, gereviseerde vering voor en achter, carbon airbox en intake knalen, open koppeling en speciale race rear sets’. Maar voor de rest dus wel ‘behoorlijk standaard’, ahum.
Donald Huigen rijdt op een 900SS uit 1992, hij is de eerste eigenaar van de motor en deze 900SS was ook zijn eerste Ducati. Nadien volgden nog twee 1199 Panigales, een Suzuki T500, een Laverda 750SFC en een KTM 690 Duke voor dagelijks gebruik. Zo, da’s een garage vol. Wil Munster is al even Ducati-gek en bezat een hele reeks Ducs, van Pantah’s tot 1098’s, “maar de 916/996 modellen zitten in mijn hart”. Vandaar dat Wil aan de Nineties Superbike Day deelneemt op een 996.
Ron Weber komt op een Ducati 900SS uit 1991 aandraven, de 900SS koningsasser van de Duitser Ralf Reible werd in 1981 gebouwd. Heerlijke machine met een Verlicchi frame en cantilever aluminium swingarm. Jarno Frederiks kan op zijn 996SPS het duel aangaan met Robin Brouwer en diens RSV Mille, Frederiks nam met de 996SPS deel aan de Ducati clubraces. Jarno Frederiks brengt ook nog een 916 uit 1997 mee. Arie de Man, tenslotte, rijdt op een 748SP uit 1996 die van een racekuip werd voorzien.
Honda
Over naar Big Red dat vanuit Duitsland vertegenwoordigd wordt door Elmar Wilms op een CBR900RR Fireblade van 2000 in racetrim en de redelijk oogverblindend mooie RVF750 RC45 van Gerhard Bauer, een replica van de WK-machines die met heel veel HRC-onderdelen werd opgewaardeerd.
De VFR750 en CBR900RR van Maikel van der Zanden zijn allebei Castrol-replica’s waarvan de Fireblade extra uniek is omdat de handtekeningen van Colin Edwards en Aaron Slight er op staan. “Van de CBR900RR in Castrol Replica versie zijn er door Honda Nederland slechts 23 exemplaren gebouwd. De kopers werden naar de Superbike Races in Assen uitgenodigd waar de coureurs de motoren gesigneerd hebben. Allemaal op een andere plek zodat alle machines écht uniek zijn”, meldt Maikel die geen Honda-oogkleppen draagt want hij bezit ook nog een door Kevin Schwantz gehandtekende Lucky Strike Suzuki en een Corona Suzuki Stéphane Chambon replica.
Kawasaki
De kans dat je bij het zien van de Kawasaki’s groen van jaloezie uitslaat is reëel. Vader en zoon Smit komen allebei met een gifgroene racer met stofzuigerslanger: vader Robert rijdt op een ZXR750 uit 1992, zoon Ruben op een ZXR400 van hetzelfde bouwjaar.
Milo van Lith paste zijn ZXR750 grondig aan voor circuitgebruik met onder andere een vork uit een ZX7RR met Hyperpro binnenwerk. Bartek Szwedowski komt vanuit Duitsland met een ZXR750 uit 1989, Geert Strobbe brengt zowel zijn ZX7R wegmotor als zijn ZX7RR circuitmotor mee. Jan van de Hoef toont naast zijn ZXR750 stuurijzer uit 1994 een deel van zijn indrukwekkende collectie racehelmen uit de jaren negentig, beslist een bezoekje waard in de paddock.
Suzuki
De TL1000R uit 1999 van onze Duitse vriend Frank Romanowski was misschien niet de best sturende motor uit de nineties, een eyecatcher is het wel. Jan van de Hoef (ja, de man van de collectie helmen en de Kawasaki ZXR750) duwt ook zijn GSX-R750X uit 1992 in zijn bus en Dennis Kox legt zijn knietjes met een prachtig gerestaureerde GSX-R750 uit 1996 met fraai retro spuitwerk. “Omdat ik fan ben van Michael Dunlop”, aldus Dennis.
YamahaDe R1- en R6-rijders hebben ons nog niet laten weten met welke machines ze aanwezig zullen zijn, Lourens Stijn deed dat wel: hij komt met een mooie TRX 850 uit 1996 naar Zolder.
Circuit Zolder • Donderdag 19 september, van 9 tot 17 uur • Gratis toegang