Derde generatie KTM Freeride E

KTM FREERIDE E

Precies tien jaar nadat KTM met de elektrische lichte enduro Freeride E op de proppen kwam, stellen de Oostenrijkers voor modeljaar 2025 de derde generatie voor. Geen kleine update, wel een compleet nieuw model.

KTM ontwikkelde voor de Freeride E tien jaar geleden zijn eigen aandrijfsysteem en verbeterde dat voor de 2025-versie van het model. De elektromotor heeft een kleine 26 pk en 37 Nm in de aanbieding, wat moet resulteren in een topsnelheid van 95 km/u. Er zijn drie rijmodi aan boord (Eco, Normal en Sport) terwijl je het systeem van energierecuperatie op Mid, High en Off kunt zetten.

KTM FREERIDE E

De elektromotor is gekoppeld aan een MX50 lithium-ion batterij die 29 kilo weegt, in minder dan tien minuten uitneembaar is en nu 5,5 kWh aan energie bevat, anderhalve kWh meer dan voorheen. Dat moet de Freeride E een twintig procent grotere actieradius geven, volgens KTM genoeg voor twee tot drie uur offroad rijtijd. De batterij kan duizend laadcycli aan vooraleer de capaciteit onder de tachtig procent duikt, de batterij volledig opladen duurt acht uur terwijl laden van twintig tot tachtig procent in vier tot vijf uur kan.

KTM FREERIDE E

De 112 kilo lichte Freeride E kreeg een nieuw CrMo frame met iets langere wielbasis voor meer stabiliteit en comfort. Op veerkwaliteit werd niet bespaard met een 43 mm WP EXACT vork voor en WP XPLOR PDS monoshock achter. De machines voor de Europese markt krijgen Michelin Enduro Medium rubber om de zwarte aluminium velgen, Braketec levert de remsystemen met een 260 mm remschijf voor en 240 mm schijf achter.

KTM start de productie in december, de elektrische enduro moet al vanaf januari bij de dealers staan. Op de adviesprijs is het nog even wachten.

KTM FREERIDE E

Deel

Gerelateerde artikels

Nieuwe V2 lichtste Ducati tweecilinder ooit

In een motorwereld die overspoeld wordt door efficiënte paralleltwins is Ducati natuurlijk aan z’n stand verplicht een eigen, onderscheidende koers te blijven varen. En dat