De Tegenhanger: Triumph Trophy 1200 (SE)

Triumph Trophy 1200

Met de R 1300 RT presenteerde BMW onlangs de jongste variant van zijn volbloed toermotor die zowat in zijn eentje dat segment overeind houdt. Een dik decennium geleden probeerde Triumph met de Trophy 1200 en SE-versie het BMW-bastion te doen wankelen, een ambitie waarin de Britten jammerlijk faalden.

De modelnaam Trophy behoorde al sinds 1968 tot het Triumph-jargon dus op dat vlak zat het voor de Britten wel snor. Ook technisch was er geen vuiltje aan de lucht want met de beresterke en zijdezachte 1.215cc triple van de Tiger Explorer adventure bike als aandrijving konden de Britten de bal onmogelijk misslaan.

Triumph Trophy 1200

Speciaal voor de Trophy en de SE-versie met elektronische vering ontwikkelden ze in Hinckley voor het eerst in hun geschiedenis een aluminium twin spar frame dat gekoppeld werd aan een enkelzijdige swingarm met geïntegreerde cardan die vrij was van vervelende reacties. De windbescherming van de riante ruit was opperbest, net als het algemene comfort aan boord van de Britse groottoerist.

Aan hoge snelheid kon hij op de snelweg wel een beetje beginnen wiebelen onder invloed van turbulenties van andere voertuigen, maar voor de rest viel er op het rijgedrag van de Triumph Trophy 1200 weinig of niets aan te merken.

Triumph Trophy 1200

Al in 2017, amper vijf jaar na de introductie, haalde Triumph de Trophy 1200 en SE uit de line-up, waarmee de Britten het model een al te lange doodsstrijd bespaarden. Want hoewel het beslist een goede motor was, verkocht de Trophy voor geen meter.

De vermoedelijke reden? Hadden ze op de Triumph designafdeling een beetje meer hun best gedaan om de Trophy wat minder op de BMW R 1200 RT te doen lijken, had de toekomst van de Trophy 1200 er misschien helemaal anders uit gezien. Zo zie je maar dat afkijken bij je buurman zelden een goed idee is…

Deel


Gerelateerde artikels

Kawasaki Meguro S1

Kort getest: Kawasaki Meguro S1

Met de W230 en deze Meguro S1 zet Kawasaki dit jaar een olijk retroduo op de markt. De twee modellen verschillen slechts minimaal, maar het

Triumph Trophy 1200

De Tegenhanger: Triumph Trophy 1200 (SE)

Met de R 1300 RT presenteerde BMW onlangs de jongste variant van zijn volbloed toermotor die zowat in zijn eentje dat segment overeind houdt. Een dik decennium

BMW R 1300 RT

Kort getest: BMW R 1300 RT

BMW had zijn melkkoeien genaamd ‘GS’ en ‘GS Adventure’ al de ingrijpende upgrade naar 1300cc en een nieuw frame gegeven en dus kon de RT