De Pantah is terug!

Of nou ja, de Pantah zoals Jose Maria Rosell Andre (‘Pepo’ voor intimi) vindt dat de Pantah er anno 2019 uit zou moeten zien. Wij sluiten ons in ieder geval volledig aan bij de gedachtegang van de Spaanse zelfbouwer. In z’n werkplaats in Madrid sleutelde onze huisvriend (hoofdredacteur Van der Wal reed ooit twee keer de Ducati Clubraces op een van Pepo’s creaties, voor dit jaar zijn de besprekingen weer gaande) driftig aan een Monster 821 uit 2016.

Van alle Ducati’s is dit zo ongeveer de laatste waar je aan zou denken om een zelfbouwproject op los te laten, maar het resultaat mag er zijn. Kenmerkend is natuurlijk de korte kont van de Pantah, hét handelsmerk van XTR. Wat behouden bleef van het origineel zijn de wielen, frame, blok en swingarm, verder werd er driftig gesleuteld. De – waanzinnig – vormgegeven tank is een fabricaat uit eigen huis, evenals de kont, subframe, topkuip, koplampen, achterlicht, cnc gefreesde clip-ons, kuipsteun, rem- en koppelingshendel. De schokdemper is een Öhlins exemplaar, de voorvork is de originele upside down maar wel met binnenwerk van Andreani. De hydraulische koppelingsconversie is van Ducabike. In het oog (en oor, naar alle waarschijnlijkheid) springend is het Spark 2-in1 uitlaatsysteem met titanium ‘megafoon’ einddemper. Discacciati schijven en een radiale Brembo rempomp zetten de puntjes op de i als het op remmen aankomt, je wil dit speeltje wel heel houden nietwaar?

Heb je nu zelf een Monster 821/1200 of een nieuwe generatie Ducati Supersport maar je bent het 13-in-dozijn uiterlijk wel een beetje zat, goed nieuws: de Pantah-kit (kuipwerk, bracket, kont, tank, verlichting, subframe) is los te bestellen en volledig plug and play. Kijk eens op www.pepoxtr.com

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red