De groenen gaan groen: Kawasaki Z-e1 en Ninja-e1

Kawasaki luidt een nieuw tijdperk in met de onthulling van twee batterij-aangedreven, elektrische motoren. Deze EV’s zijn onderdeel van Kawasaki’s nieuwe “Go with Green Power” strategie.

We wisten al dat ze er aan zaten te komen na een eerste kennismaking op de 2022 EICMA motorshow in Milaan – toen nog als prototype – maar nu is de elektrische kogel dus echt door de kerk. Als eerste van de vier grote Japanse fabrikanten slaat Kawasaki nu dus echt het elektrische pad in met de Z-e1 en Ninja-e1. Voor het idee, beide machines zullen zich positioneren binnen de huidige 125cc-klasse (A1 Rijbewijs) waarbij de focus voornamelijk op korte stedelijke ritten. Doel: inspringen op het stedelijke mobiliteitsvraagstuk.

Met een borstelloze motor van 5kW continue (en een bruikbaar piekvermogen van 9kW) maken de nieuwe EV-modellen gebruik van een innovatieve batterijoplossing, waarbij de dubbele, uitneembare batterijen parallel zijn aangesloten. Zo kunnen de batterijen efficiënter worden opgeladen dan bij de concurrentie het geval is, aldus Kawasaki. Deze configuratie met dubbele batterij maakt wel een grote verscheidenheid aan oplaadopties mogelijk, omdat de twee losse batterijen individueel beter draagbaar zijn dan een enkele, veel zwaardere batterij.

De nieuwe EV-modellen zijn “Twist en Go”, dus zonder koppeling of versnellingen. In het zadel kan je gebruik maken van enkele slimme functies zoals twee rijmodi (Road en Eco) en een “e-boost” -optie. Deze boost biedt kortstondig een vermogensafgifte van 9kW, waarmee een snelle acceleratie en een potentiële topsnelheid van 99 km/u mogelijk moet zijn. De e-boost-functie wordt ingeschakeld via een knop op de rechter stuurhelft. Een andere handige feature is de loopmodus. Hiermee kun je de machine stapvoets voor- of achteruit laten bewegen, wat vooral handig is voor krappe parkeerplaatsen of wanneer je een helling op moet. Elektrische motoren zijn nu eenmaal wat zwaarder dan 125cc collega’s met verbrandingsmotor, al rept Kawasaki in dit bericht nog niet over het gewicht van dit duo.

Verder zien we een ruim TFT-display met smartphone-connectiviteit en info over de actieradius, de beschikbaarheid van de boost-functie en de geselecteerde rijmodi (Road of Eco). De ABS-remmen en het trellis-frame zijn vergelijkbaar met wat je op grotere 400cc-machines uit de Kawa stal aantreft.

Laadopties omvatten een dockingstation, waarin één batterij kan worden geplaatst of een kabel, waarmee de externe lader via een stopcontact onder het zadel op de nog in de motor aanwezige batterijen kan worden aangesloten. De Li-Ion-batterijen zijn uitgerust met ingebouwde laadindicatoren en het symmetrische ontwerp zorgt ervoor dat de batterijen eenvoudig in de motor kunnen worden geplaatst. Daarnaast bieden de EV’s een afsluitbare opbergruimte boven de batterijen, onder het batterijdeksel.  

Wat je er ook van mag/wil vinden, het is duidelijk dat de Kawasaki Z-e1 en Ninja-e1 EV’s een nieuw hoofdstuk inluiden in de toch rijkgevulde geschiedenis van Kawasaki. Prijzen en beschikbaarheid? Die worden later dit jaar bekend gemaakt.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda CB650R E-Clutch

Kort getest: Honda CB(R)650R E-Clutch

De CB750 Hondamatic uit de 20e eeuw, de DN-01 van 2009, de Dual Clutch Transmission, toepassing van quickshifters omdat de mode het voorschrijft en dan

KicXstart juni 2024

Het is weer TT-tijd!

Lees alles (of nou ja, veel) over de komende Dutch TT in de TT Special van KicXstart. We stellen nog even kort alle rijders aan