De blauwhemden van Yamaha waren bij de presentatie van de Ténéré 700 en Ténéré 700 Rally eerder dit jaar in Marokko nochtans formeel: “We hebben grote schoonmaak gehouden in de wildgroei aan Ténérés, vandaar dat er slechts twee modellen overblijven”, klonk het toen. En kijk nu, met de Eicma aan de einder blijkt er alsnog een World Raid-versie te komen op het vernieuwde platform.
De World Raid was binnen het Ténéré-gamma de versie voor de dames en heren met een voorkeur voor de echt lange avontuurlijke reizen, vandaar de twee brandstoftanks aan de zijkanten van de motor die onderling met mekaar verbonden waren. Voor de MY26 Ténéré World Raid houdt Yamaha vast aan dat concept, al werden de benzinetanks wel anderhalve kilo lichter.

De inhoud bleef met 23 liter ongewijzigd, dat is dus nog altijd zeven liter meer dan op de Ténéré 700 en de Ténéré 700 Rally en moet volgens Yamaha goed zijn voor een actieradius van vijfhonderd kilometer. De nieuwe tanks zijn niet alleen lichter, hun nieuwe vorm komt de ergonomie ten goede. Het zadel werd opnieuw ontworpen om beter aan te sluiten op de verlaagde benzinetank, alles om de overgang van staan naar zitten en van voor naar achter op de motor hangen zo vloeiend mogelijk te maken.

Forse poot
De KYB vering heeft evenveel veerweg in de aanbieding als op de Ténéré Rally, al zijn de vorkpoten nog wat forser uitgevoerd. De Rally doet het immers met 43 mm vorkpoten, bij de World Raid zijn dat 46 mm exemplaren. Omdat de Rally en de World Raid rond hetzelfde frame worden gebouwd en ook de veerwegen identiek zijn (230 mm voor, 220 mm achter) is de bodemvrijheid van 255 mm dezelfde voor de twee modellen.
Ook de zithoogte van 910 mm is op de Rally en de World Raid identiek. Wat de krachtbron en de elektronica betreft speelt de World Raid leentjebuur bij zijn halfbroers, op dat vlak dus niks nieuws onder de Japanse zon.