Cruisen volgens Honda: CL500 en CMX1100T Rebel

Japanse cruisers zijn een beetje zoals radiogolven: het is niet omdat je ze niet ziet, dat ze niet bestaan. Honda bouwde met zijn paralleltwinnetje een nieuwe CL500 die ergens tussen een cruiser, een scrambler en een streetbike zweeft. In dezelfde moeite mikten de Japanners een kopkuip in Batwing-stijl en een stel harde zijkoffers naar een CMX1100 Rebel om er een toercruiser van te maken.

Honda brengt de CL500 zelf onder bij de Street-modellen, dus tussen de CB’s, al past de CL500 met zijn retro looks en 19” voorwiel niet helemaal in dat rijtje. Het hart van de CL500 is de 471cc paralleltwin die we kennen uit de CB500X, de CB500F, de CMX500 Rebel en de CBR500R. Direct afgeleid van de tweecilinder zoals die in de CMX500 Rebel wordt gebruikt voerde Honda toch een paar wijzigingen door aan de krachtbron. Het inlaattraject en de uitlaat werden hertekend in de zoektocht naar iets meer koppel (43,4 Nm bij 6.250 toeren per minuut) terwijl het 40-tands achtertandwiel van de Rebel werd ingeruild voor een 41-tands exemplaar om de CL500 iets snediger te laten accelereren. Het blok hangt in een stalen buizenframe dat vooraan ondersteund wordt door een niet instelbare voorvork met 150 mm veerweg. De stereovering achter biedt 145 mm veerweg en is qua veervoorspanning op vijf niveaus instelbaar. De zadelhoogte zit op 790 mm, rijklaar weegt de CL500 192 kilo. Het voorwiel wordt afgeremd door de combinatie van een tweezuiger remklauw en een 310 mm zwevende remschijf, achteraan vormen een 240 mm remschijf en een enkelzuiger remklauw een stel. Het ABS is volgens Honda geoptimaliseerd voor ‘asphalt and dirt tracks’. Da’s ambitieus.

CMX1100T Rebel

De CMX1100 Rebel -beschikbaar met een klassieke versnellingsbak en met DCT- blijft onveranderd in de catalogus, maar krijgt het gezelschap van de CMX1100T Rebel. Die krijgt op de voorvork een kopkuip in Batwing-stijl, inclusief de bekende Harley-Davidson brievenbus die de turbulenties achter de kuip moet indijken. De harde zijkoffers bieden 35 liter opbergruimte: 16 liter rechts en 19 liter links.

Deel

Gerelateerde artikels

Moto Guzzi Stelvio

Kort getest: Moto Guzzi Stelvio

Met de Stelvio 1200 probeerde Moto Guzzi van 2007 tot 2016 al eens een alternatief te bieden voor de almachtige BMW R 1200 GS. Hoewel de Italiaanse