Concept of klaar voor productie? De MV Agusta 921 S

Oké, het is (nu nog) een concept, maar dat maakt het geheel er niet minder spectaculair op. Zie hier de MV Agusta 921 S, MV’s idee van een neo-retro, losjes gebaseerd op de 750 Sport en de 800 America uit de jaren 70.  

Het goede nieuws bij MV Agusta is dat conceptmodellen doorgaans binnen een jaar hun weg vinden richting de uiteindelijke productielijn, zie bijvoorbeeld de Superveloce 800 (Eicma 2019), de Luck Explorer 950 (Eicma 2021) en in alle waarschijnlijk geldt dat scenario dus ook voor deze 921 S in 2023. MV laat al allerhande specificaties doorsijpelen, eveneens een teken dat uiteindelijke productie zeer waarschijnlijk is. Net als de 750 Sport uit 1973 vertrouwt ook de 921 S op de stuwkracht van een vier-in-lijn, waarbij we bijna opgelucht ademhalen dat MV niet gekozen heeft voor het dik 200 pk sterke blok uit de Brutale RR maar op de verstandige toer gaat met een opgepoetste versie van de 921cc vierpitter uit de ‘oude’ Brutale 920. Overigens de fijnste Brutale die ooit uit de fabriekshallen in Varese rolde. Kortom, met de basis zit het wel snor. Het blok is teruggetuned (Euro5 zal ook een rol spelen) voor meer koppel en een iets progressievere vermogensafgifte, en topt nu met 115 pk @ 7.000 tpm en een topkoppel van 116,5 Nm.

Öhlins en Brembo voorzien (uiteraard) in de veer- en remelementen, dus op dat vlak ook geen zorgen, terwijl de aluminium wielcovers in het voorwiel niet alleen de radiale remklauwen beter moeten koelen maar natuurlijk vooral een fraaie esthetische knipoog zijn naar de trommelremmen van weleer. Het blok hangt deels in een stalen trellis frame en deels in twee enorme aluminium schetsplaten waarin op zijn beurt de enorme alu-swingarm scharniert. Of die rood geanodiseerd hadden moeten zijn kan je betwisten, wij vinden het wel wat hebben. Net als de vier uitlaatpijpjes die aan weerszijden onder het blok vandaan steken. De wielen zijn van gesmeed aluminium met achter carbonfiber velgranden en (extra) spaken. Het coole, opstaande ‘bipsbumpertje’ kan binnen een handomdraai vervangen worden door een duozadel terwijl de duo-steunen fraai zijn weggewerkt onder het subframe. De langgerekte dummytank (het mooiste saluut aan de America) en het grote, ronde touchscreen dashboard verzorgen de finishing touch. Ga zo door Varese, ga zo door…  

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red