Ciao, Dovi

Andrea Dovizioso heeft onlangs zijn definitieve afscheid van de MotoGP aangekondigd. Samen met hem hadden we gehoopt dat het niet in mineur zou zijn, maar de Yamaha YZF-M1 blijkt dit jaar alleen in handen van Quartararo tot grootse dingen in staat…

In 2004 werd Dovizioso wereldkampioen in de 125cc-klasse. Een jaar later pakte hij de derde plaats in het WK 250cc, in 2006 en 2007 eindigde hij telkens tweede na een zekere Jorge Lorenzo. Dovizioso maakte zijn MotoGP-debuut in 2008 en eindigde meteen vijfde in het eindklassement, als beste satellietrijder. Het maakte dat hij in 2009 de overstap maakte naar het Honda-fabrieksteam.

In zijn drie seizoenen bij Repsol Honda scoorde Dovi 15 podiumplaatsen, waaronder een eerste MotoGP-zege op Donington Park. De Italiaan stapte in 2012 over naar Monster Yamaha Tech 3 en eindigde dat jaar vierde met zes podiumplaatsen, wat hem in 2013 een overstap naar het Factory Ducati Team opleverde. In 2016 boekte Dovizioso in Maleisië zijn eerste overwinning in zeven jaar.


Vanaf 2017 vond ‘Desmo Dovi’ een extra versnelling. Drie jaar op rij leverde hij een verbeten strijd om de MotoGP-wereldtitel, die hij helaas telkens verloor aan Marc Márquez. Toen Dovizioso in 2020 aan de kant geschoven werd voor Miller en Bagnaia, was hij not amused, de Italiaan leek er even helemaal klaar mee. Mooie illustratie daarvan was dat hij op de kont van zijn leren pak ‘Undaunted’ had laten vervangen door ‘Unemployed’.


Halverwege 2021 dook Dovizioso dan toch weer op in de paddock, dit keer in het zadel van een Yamaha als vervanger van de naar het fabrieksteam gepromoveerde Franco Morbidelli. Dovi kon geen potten breken, maar tekende toch een contract voor 2022. Yamaha hechtte namelijk grote waarde aan Dovi’s jarenlange (Ducati) knowhow met het oog op de verdere ontwikkeling van de M1. Het mocht echter niet baten, helaas eindigt het verhaal van de intussen 36-jarige Dovizioso hier … maar met 15 MotoGP-overwinningen achter z’n naam blijft hij (nog wel even) een van de beste rijders van de laatste jaren…

PS: Mocht je ‘Undaunted’, de 2019 Red Bull docu over Dovizioso, nog niet gezien hebben, trek dan even een uurtje uit en klik hier.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red