Brough Superior eert beroemdste rijder met nieuw model: Lawrence

Wie z’n pappenheimers kent, weet dat oorlogsheld TE Lawrence – beter bekend als Lawrence of Arabia – in 1935 om ‘t leven kwam, nadat hij met zijn Brough Superior SS100 tegen een boom terecht kwam in het Engelse Dorset. Een manoeuvre om twee jongens op fietsen te ontwijken werd de 46-jarige fataal. Heengegaan, maar verre van vergeten. Niet het minst door de dames en heren van Brough Superior zelf – het voormalige Britse merk, dat tegenwoordig in Zuid-Frankrijk wordt gebouwd. Dit jaar komt Brough namelijk met een waanzinnige nieuwe creatie, die uiterlijk sterk afwijkt van de rest van het gamma en een titanium frame, een aluminium voorvork en een overdaad aan carbon aangemeten krijgt. Z’n naam? ‘Lawrence’…

 class=

Als geld geen bezwaar vormt, dan is titanium vaak het geliefkoosde materiaal voor motorbouwers – zo ook voor de Lawrence: zowel het frame als het subframe worden in het kostbare goedje opgetrokken. Om het plaatje af te werken, mikken de Fransen een Fior-voorvork onder de neus, die uit een massief stuk aluminium werd gefreesd. Achteraan vormt een iets meer standaard monoshock – die zowel qua veervoorspanning als uitgaande demping regelbaar is – de link tussen het titanium frame en de alu swingarm.

In het frame huist een watergekoelde, 997cc grote 88° V-twin met dubbele bovenliggende nokkenassen – en vier kleppen per cilinder. Op volle kracht presteert deze patser 102 pk (bij 9.600 tpm) en net geen 87 Nm (bij 7.300 omwentelingen). Opvallend: de nieuwkomer presteert die waarden volgens de brochure bij ‘Euro4’-homologatie…

 class=

In de met carbon ingepakte benzinetank past 17 liter, het nieuwe zadel is voor ‘t eerst voorzien op een bestuurder én passagier, en ondanks de overdaad aan lichte materialen weegt dit beest toch een flinke 200 kg. Prijzen zijn momenteel nog niet beschikbaar, maar zoals doorgaans geldt bij een Brough Superior: als je ‘t moet vragen…

 class=

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red