Brixton lanceert Cromwell 1200

Brixton timmert hard aan de weg. Na een eerste reeks 125 en 250cc-modellen, werd vorig jaar met de Crossfire 500 ook een 500cc op de wereld losgelaten. En voor modeljaar 2022 schudt Brixton nu ‘een zware’ uit de mouw: de Cromwell 1200.

Tijdens een uitgebreid fabrieksbezoek kregen we meer inzicht in de werking van dit nog piepjonge merk. Brixton werd opgericht in 2014, de eerste motorfiets zag het levenslicht in 2017. Het merk opereert onder de vleugels van de Oostenrijkse KSR Group: het design wordt ontwikkeld op de headquarters van KSR in Oostenrijk, waarna het blok van een van de Aziatische partners in het frame gelepeld wordt. Er wordt volgens Brixton heel bewust voor die formule gekozen “omdat we goed uitziende motoren van prima kwaliteit willen aanbieden voor een aanvaardbare prijs.”

Het gamma bestaat uit drie modelreeksen: Cromwell (125, 250 en 1200), Felsberg (125 en 250), en Crossfire (125 en 500). Naast een aantal X-, XC- en XS-versies, zijn er ook nog de losstaande Sunray en Rayburn 125cc’s. “Voor de Crossfire-lijn focussen we op een scherpere, modernere look rond een X-vormige tank. De andere modellijnen hebben rondere vormen en retro-elementen,” licht Brixton toe.

“De designs worden getekend in onze eigen R&D-studio in Oostenrijk, waar acht internationale designers voltijds aan de slag zijn”, gaat het verder. “Op onze ontwikkelingsafdeling houden drie ingenieurs de productie in Azië nauwgezet in de gaten, samen met onze partners en onze kantoren ter plaatse.”


Voor 2022 pakt het merk nu ook uit met de Cromwell 1200. Terwijl Brixton voordien voornamelijk mikte op jonge, minder ervaren rijders met een eerder beperkt budget, neemt het nu ook de oudere en wat meer ervaren rijders in het vizier.

Kloppend hart is een watergekoelde 1.222cc paralleltwin met 82 pk @ 6.500 tpm en 108 Nm @ 3.500 tpm, overigens zijn dit voorlopige cijfers die nog licht kunnen wijzigen tijdens het homologatieproces. De motor die we te zien kregen tijdens de presentatie was inderdaad een prototype, zij het wel zo goed als productieklaar. Voor de componenten ging Brixton shoppen bij bekende leveranciers als KYB (vering), Bosch (ABS), Nissin (remmen) en Pirelli (banden). Vinden we voorts nog op de Cromwell 1200: ledverlichting, TFT-display, ride-by-wire, tractiecontrole, cruisecontrole, twee rijmodi (ECO en sport), USB-poort…

De definitieve prijs is nog niet bekend, maar zou volgens het merk zelf net onder of alleszins héél dicht in de buurt van 10.000 euro moeten blijven. De Cromwell 1200 zou begin volgend jaar bij de dealer staan, beschikbare kleuren zijn Backstage Black, Cargo Green en Timberwolf Grey.

Deel

Gerelateerde artikels

Royal Enfield Interceptor 650

Voorjaarsvoordelen bij Royal Enfield

Nog tot 1 juni kun je voordeel scoren op verschillende Royal Enfield-modellen. Het voorjaarsvoordeel loopt op tot 600 euro en kan ingezet worden als korting

BMW M 1000 XR

Kort getest: BMW M 1000 XR

De standaard BMW S 1000 XR al redelijk indrukwekkend als ‘kwieke toermachine’? Hm, het kan natuurlijk altijd kwieker. En gekker. Laat dat maar aan de M-divisie over

KTM 990 Duke

KTM 990 Duke wordt nog scherper …

… of in elk geval: scherper geprijsd. Voordien moest je op KTM’s comeback kid 17.290 euro  stukslaan, maar de Oostenrijkers gingen aan de slag met

[