Bridgestone Battlax A41

Om maar eens een open deur in te trappen: banden zijn ons enige contact met Moeder Aarde. Al is daar nu even geen sprake van: een eenmotorig, Antonov-achtig vliegtuig brengt ons naar Ouarzazate, ten zuiden van het Atlasgebergte. De plek waar Bridgestone de vernieuwde A41 adventureband aan ons voorstelt. Dat belooft wat.

Geschreven door Stefaan Buyze Foto’s Bridgestone

 

We draaien de eerste dag al vrij snel de gravelpaden op. Bridgestone heeft de nieuwe A41 immers ontwikkeld voor rijders die ongeveer 10% van hun kilometers offroad afleggen. De hevige wind waait massa’s stof weg, waardoor het zicht op het adembenemende Atlasgebergte nog heftiger wordt. Voor mij is dit motorrijden op z’n best: met een oversized allroad op gravelpaden voortploegen. Bridgestone schotelde ons de usual suspects voor als testvee: BMW 1200 GS Adventure, BMW GS Rallye, Honda Africa Twin (standaard en DCT-versie), Triumph Tiger 1200, KTM Adventure 1090 en 1090R, 1290 Super Adventure en tot slot de Suzuki V-Strom 1000. De A41 slikt het droge parcours zonder morren, maar met een band als deze bouw je op het onverhard een zekere reserve in en ik rond de bochten behoedzaam. Het zijn tenslotte geen noppenbanden, maar dat is ook helemaal niet het idee erachter. De allroadrijders die 10% van hun route offroad afleggen, zijn immers op één hand te tellen. Als het echt moet, dan kan het, maar persoonlijk zou ik met de A41 ook niet verder gaan dan die 10%, al helemaal niet als er ook modder aan te pas komt. Sowieso is een motor met gietwielen daar niet de juiste keuze voor, ook al staat er in het groot ‘Adventure’ op de kuip. Maar dat ligt niet aan de A41, voor alle duidelijkheid…

Stabiliteit

De echte uitdaging bij deze motoren is natuurlijk het gewicht, en de hoogte van de voorkant. Met andere woorden: er wordt vooral verwacht dat een band op zo’n forse adventure-machine stabiliteit biedt, ook bij hoge snelheden. We kennen allemaal het beeld van de stevige Duitser die, met vrouw achterop en de koffers volgeladen, met meer dan 200 km/u over de Autobahn wil scheuren. Dan heb je dus vooral stabiliteit nodig. Weliswaar met lege koffers en een vrouw die gewoon thuiszit, blazen we flink door op de rechte stukken die het parcours biedt. Ik probeer instabiliteit uit te lokken, maar moet na een tijdje de handdoek in de ring gooien. Daarmee zit het dus wel snor. Stabiliteit was niet het enige wat hoog op de lijst stond bij de ontwikkeling van de A41, de band moet ook meer vertrouwen opwekken in de regen. Heel wat motorrijders huiveren bij het idee van nattigheid, dus ontwikkelde Bridgestone een aantal lagen waarbij de ene onder de andere schuift. Op die manier profiteer je als rijder van verschillende compounds, waarbij de ene garant staat voor levensduur van de band, en de andere voor grip. De A41 zou in de regen 8% meer grip bieden dan z’n voorganger.

Conclusie
Dat heb ik hier echter niet kunnen testen. Het mag duidelijk zijn dat de Marokkaanse bevolking maar wat blij zou zijn met wat regen, maar ook tijdens deze test bleef het twee dagen kurkdroog. Geen praktijktest dus, maar de theorie erachter kan ik wel meegeven: de tekening op de band zorgt voor het doeltreffend afvoeren van water, terwijl de interne vervorming van de rubberblokken zich vertaalt in meer grip en beter stuurgedrag. En dus in vertrouwen. Op het droge is de A41 in elk geval een prima adventureband, met een actief en neutraal stuurgedrag. n

 

 

BESCHIKBARE BANDENMATEN

Voorband
90/90 21
100/90 19
110/80 R 18
110/80 R 19
120/70 R 15
120/70 R 17
120/70 R 19

Achterband
130/80 R 17
140/80 R 17
150/70 R 17
150/70 R 18
160/60 R 17
170/60 R 17
180/55 R 17
190/55 R 17

 

Deel

Gerelateerde artikels

Honda X-ADV

Getest: Honda X-ADV

Voor Honda is het duidelijk, want de fabrikant plaatst de X-ADV op hun website zelf tussen de adventure bikes, maar ook voor veel rijders is

Kawasaki Z900 SE

Dit gaan de Z900 en Z900 SE kosten!

Kawasaki heeft de Z900 onder handen genomen. Zo heb je veel meer elektronische hulpsystemen tot je beschikking, navigatie in je TFT-dashboard en nog veel meer.