Brabus 1300 R Limited Edition

Wie ook af en toe door de wereld der vierwielers (of boten) snuistert, zal de naam ‘Brabus’ niet onbekend in de oren klinken. Het bedrijf maakt sinds jaar en dag voornamelijk Mercedes auto’s nog exclusiever , al dan niet met een stevige schop tegen de prestatiecijfers. Vanaf dit jaar hoef je dus niet meer te gaan snuisteren in de wereld der automobielen om Brabus te leren kennen, want ze lanceren nu zelf een eerste motor: de Brabus 1300 R.

Omdat Mercedes vooralsnog geen motorfietsen maakt, slaat Brabus de handen in elkaar met het Oostenrijkse KTM. Het resultaat is de 1300 R, een exclusieve KTM 1290 Super Duke R Evo (met de WP APEX semi-actieve veren dus)  die is overgoten met en huisgemaakt sausje in de vorm van ‘Brabus Black and Bold’-design.

Apart is de ronde koplamp, die zomaar van een Husqvarna-versie van de Super Duke had kunnen komen. Maar de details gaan veel verder met Brabus 9-spaaks gesmede Monobloc Z-wielen, veel carbon, tot luchthappers op de Brembo-remmen toe en een custom-zadel dat verwarmd kan worden. Het frame is zwart gelakt, met toevoeging van CNC-gefreesde kroonplaten, rem- en koppelingshendels, voetsteunen enzoverder.  Niet geheel volgens Brabus-traditie is er weinig veranderd aan de prestaties, ondanks een aparte dubbele einddemper. Maar met de 180 pk en 140 Nm koppel schiet je al een heel eind op, uiteraard.

De Brabus 1300 R komt er in twee kleuren; Magma Red en Signature Black. Van elke kleur worden slechts 77 exemplaren gebouwd (naar het jaar waarin Brabus boven de doopvont werd gehouden, 1977). Bestellen kan via www.ktm.com, de per-orders gaan van start op 14 februari om 15u. Over prijzen wordt niet gerept, maar Brabus is geen Duits voor ‘goedkoop’, voor alle duidelijkheid…

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red