Bolognese beauty in productie: Hypermotard 950 RVE

Herinnert u zich nog het Concorso d’Eleganza Villa d’Este uit 2019? Dat was de editie waarop welgeteld twee motormerken – MV Agusta en Ducati – deelnamen in de Concept-categorie voor motoren, en vervolgens allebei claimden dat ze bijbehorende eerste prijs hadden weggekaapt. MV bouwt intussen een productiemodel van z’n (winnende?) concept van weleer – de ravissante Superveloce 800 – dus kon ook de tweede, eh, winaar niet achterblijven. Zo komt binnenkort ook de bloedmooie Hypermotard 950 RVE in volle glorie op de markt. En daar kunnen we, met de beste wil van de wereld, niet rouwig om zijn.


Z’n op streetart geënte laklaag op zowel kuipwerk als velgen, die treffend “Graffiti” werd gedoopt, wordt alvast onveranderd overgenomen van het concept. Inclusief het vrij ingewikkelde lakprocédé. Daarvoor gebruikt Ducati meerdere lagen dunne stickers, waarna een complexe opeenvolging van laklagen volgt. Het resultaat is vergelijkbaar met dat van een geairbrusht kuipwerk.


Bovenop de graphics, krijgt de RVE ook een upgrade van de standaarduitrusting mee. Het elektronicapakket van de Hypermotard 950 – Bosch bochten-ABS met Slide by Brake-functie , Ducati Traction Control Evo (DTC EVO) en Ducati Wheelie Control (DWC) EVO – wordt op de RVE aangevuld met een standaard geïnstalleerde Ducati Quick Shift (DQS) Up and Down EVO.

 class=


Onderhuids verandert er voorts weinig: de Hypermotard 950 RVE wordt net zoals z’n hyperbroertjes aangedreven door het tweecilinder 937cc Testastretta 11° motorblok, die 114 pk neerzet bij 9.000 tpm en 96 Nm aan koppel presteert, waarvan dik 80% beschikbaar is bij 3.000 tpm. En dat, luitjes, is voldoende om dikke bakken gooi- en smijtplezier te garanderen…

 class=


De Hyper 950 RVE moet vanaf juli verkrijgbaar zijn bij Ducati-dealers, over de prijs wordt met geen woord gerept. Ducati vermeldt zelf een positionering tussen de ‘gewone’ Hypermotard 950 (BE: 12.550 euro / NL: 14.850 euro) en de SP-versie (BE: 16.590 euro / NL: 19.490 euro), dus moeten we de prijs naar alle waarschijnlijkheid ergens tussenin zoeken.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red