BMW stelt nieuwe S 1000 RR voor!

BMW liet zopas de nieuwe S 1000 RR op de wereld los. In het bijhorende persbericht blijft BMW nog wat op de vlakte wat motorische veranderingen betreft. Zo wordt wel aangegeven dat de 2023 S 1000 RR nu 210 pk levert bij 13.750 tpm (drie paardjes meer dan de voorganger) maar het hoe of waarom daarachter wordt niet meegedeeld. Het koppel is met 113 Nm bij 11.000 tpm gelijk gebleven. Wel zou het vermogen gespreid worden over een breder toerentalgebied, wat in principe het rijgemak ten goede moet komen.

Op vlak van elektronica zet de S 1000 RR wel een serieuze stap met het pionieren van zogeheten Slide Control, een nieuwe functie binnen het DTC-systeem. Concreet laat de Slide Control toe dat je zowel bij accelereren als remmend insturen zelf kan instellen hoever je het achterwiel wil laten uitbreken. Het systeem maakt gebruik van een zogeheten stuurhoeksensor – die is al ingeburgerd in de autowereld (zit bijvoorbeeld op een BMW M3) maar is nieuw in de motorwereld. Ook de nieuwe ABS Pro Slick-modus en Brake Slide Assist werken met behulp van de stuurhoeksensor.


Ook qua rijwielgedeelte verandert er een en ander. Zo krijgt het nieuwe frame meer flex op hellingshoek door speciaal daartoe aangebrachte openingen in de gelaste aluminium framebalken. Dit zou voor meer feedback moeten zorgen op hellingshoek. De balhoofdhoek werd een half graadje minder steil voor meer stuurprecisie, terwijl de kroonplaatsprong 3 mm korter werd. Wie z’n BMW’s een beetje kent, herkent daar natuurlijk meteen de framematen en karakteristieken van de exclusieve M 1000 RR in. Ook uiterlijk leunt de S 1000 RR nu dichter aan tegen de M 1000 RR, met aerodynamische winglets die helpen om het voorwiel aan de grond te houden bij hevige acceleraties. De hele voorkant werd wat scherper, en ook de achtersteven is nu ranker.


De S 1000 RR komt er in drie kleuren: Blackstorm Metallic (zwart), Style Passion Racing Red en Lightwhite M, voor de wit/blauw/rode M-kleuren. Voor prijzen is het nog even te vroeg, we kunnen wel al meegeven dat we eind november de nieuwe S 1000 RR samen met de nog aan te kondigen M 1000 R zullen uittesten op het Spaanse circuit van Almeria. Driewerf dolletjes!

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red