BMW R nineT-familie steekt in ‘t nieuw!

Kein Intermot? Kein Problem! BMW wacht alvast niet tot de eerstvolgende motorbeurs om z’n vernieuwde Heritage-familie aan het grote publiek voor te stellen. De gehele R nineT-clan – R nineT, R nineT Pure, R nineT Scrambler en R nineT Urban G/S – krijgt een uitgebreide standaarduitrusting, een nieuwe garderobe, een vollere koppel- en vermogenscurve, én – uiteraard – een flink aangedikte optielijst. We loodsen u er even doorheen.

 class=

Motor
Om aan de Euro5-normering te voldoen, moest de lucht-/oliegekoelde boxermotor even opnieuw op de operatietafel. In de cilinderkoppen werd een nieuw turbulentiesysteem voorzien, dat het mengsel laat wervelen, voor een optimale en schonere verbranding. Een aanvullende troef is dat het koppel tussen 4.000 en 6.000 toeren opmerkelijk voller aanvoelt. Uiterlijk werden zowel de koelvinnen als de gasklephuisen en cilinderkopdeksels bijgespijkerd.
Na de operatie bedraagt het maximumvermogen nu 109 pk bij 7.250 omwentelingen per minuut – voorheen 110 pk bij 7.750 tpm – terwijl het maximumkoppel van 116 Nm bij 6.000 tpm ongewijzigd bleef.

Rijwielgedeelte
Standaard worden de nieuwe R nineT-modellen vanaf 2021 geleverd met ABS Pro en DBC (Dynamic Brake Control) om de veiligheid tijdens het remmen te verhogen, en dat zowel in korte bochten als noodsituaties. Ook in het standaardpakket opgenomen: een nieuwe schokdemper met veerwegafhankelijke schokdemping (WAD) en een goed bereikbaar stelwiel om de veervoorspanning te regelen.

 class=

Dashboard en verlichting
De hele familie krijgt ofwel de kenmerkende enkele of dubbele ronde tellerpartij – inclusief nieuwe wijzerplaat: een BMW-logo werd toegevoegd, evenals indicatorlampjes die je niet kan zien als ze niet branden. Naast de led-verlichting en -richtingaanwijzers, krijgen de R nineT’s ook een USB-laadpunt, en zijn de rijmodi ‘Rain’ en ‘Road’ standaard aan boord.

Kleurschema’s en optiepakketten
Maar wat uiteraard eerst opvalt, zijn de nieuwe kleurtjes van de familie – waarbij de “Edition 40 Years GS” van de R nineT Urban G/S de hoofdvogel afschiet. Dit unieke model, dat slechts in beperkte oplage verkrijgbaar is, heeft een kleurenschema dat doet denken aan de originele R 100 GS ter gelegenheid van de veertigste verjaardag van de BMW Motorrad GS-familie. In BMW’s schier eindeloze optielijst vind je vanaf de jaarwisseling ook de Riding Modes Pro terug voor de R nineT’s, met de bijkomende modi “Dyna” (R nineT en R nineT Pure) en “Dirt” (R nineT Scrambler en R nineT Urban G/S) als nieuwe individuele opties. Ook DTC (Dynamic Traction Control) en de regeling van het motorkoppel (MSR) worden beschikbaar voor de R nineT-familie. Maar er werd ook gedacht aan comfort: het toepasselijk genaamde ‘comfortpakket’ bestaat uit Riding Modes Pro, Cruise Control en verwarmbare handvatten.
Het neusje van de zalm qua opties blijft de traditionele “Option 719”: in hierbij kan je kiezen tussen diverse velgen, pakketten van gesmede onderdelen en – uit het gamma originele BMW Motorrad accessoires – een ombouwkit met korte kontje en een nummerplaathouder achter het achterwiel, alsook een achterzijde in flattrackerstijl (tracker rear end).

Deel

Gerelateerde artikels

Moto Guzzi Stelvio

Kort getest: Moto Guzzi Stelvio

Met de Stelvio 1200 probeerde Moto Guzzi van 2007 tot 2016 al eens een alternatief te bieden voor de almachtige BMW R 1200 GS. Hoewel de Italiaanse