We waren ze bijna vergeten, de R 18 cruisers, customs en andere toerbuffels, maar die slagschepen op basis van de Big Boxer uit 2021 moesten ook nog eventjes langs Euro5+. BMW maakte van die gelegenheid gebruik om de machines hier en daar bij te spijkeren.
Aan koppel had de 1.802 cc Big Boxer sowieso al geen gebrek, dankzij de nieuwe elektronische aansturing van het blok kwam er zowaar nog 5 Nm bij. De koppelpiek ligt nu bij 163 Nm @ 3.000 tpm, het piekvermogen van 91 pk bleef onveranderd. Alle R 18’s maken gebruik van dit blok, dus de motorische verbetering geldt voor alle modellen.
Op vlak van afwerking en looks is de R 18 de motor uit het vijftal die de grootste sprong maakt. De R 18 ruilt zijn 16” achterwiel voor een 18” exemplaar, de vering werd daar uiteraard op aangepast en moet net als het nieuwe zadel meer comfort bieden. De wielen met zeven ontdubbelde spaken zijn nieuw, net als de USB-C aansluiting. De mogelijkheid om de R 18 in Blacked Out-versie te bestellen is eveneens nieuw, in dat geval worden motorblok, aandrijving en uitlaten compleet in het zwart gestoken.
De R 18 Classic heeft dan weer zijn 16” voorwiel ingeruild voor een 19” exemplaar. Voor de rest weinig nieuws onder de zon voor dit model, op de toevoeging van de USB-C aansluiting en de mogelijkheid om ‘m als Blacked Out te bestellen na dan.
De R 18 Roctane houdt het bij nieuwe kleuren en wat afwerkingsdetails in Dark Chrome terwijl de R 18 B en R 18 Transcontinental een favorietenknop op het stuur krijgen voor een snelle toegang tot de functies in het menu die je het meest gebruikt. Ook hier verder nieuwe kleurtjes en wat Dark Chrome accenten. Alle nieuwe R 18’s staan intussen op de website van BMW, de prijzen bleven onveranderd.