BMW R 1300 GSA Wunderlich 40 Years Tribute

Wunderlich 40 Years The Tribute R 1300 GSA

Accessoiresontwikkelaar Wunderlich bestaat 40 jaar, en dat zullen we geweten hebben. How it started? Met Erich Wunderlich die als endurist zijn Yamaha XT500 naar zijn hand probeerde te zetten met aanpassingen allerhande. How it’s going? Met eenübervette BMW R 1300 GS 40 Years Wunderlich Tribute.

We schrijven 1985, Yamaha’s XT500 eencilinder enduro scheert hoge toppen. Het merk kiest doelbewust voor een lichte eencilinder met een kickstarter en een gewicht dat aftikt onder de 200 kilo. Het resultaat is een eenvoudige, robuuste, eerlijke en vooral betaalbare motorfiets die een ware hit wordt onder endurorijders. Eentje daarvan is Erich Wunderlich, die als enthousiast endurist natuurlijk ook de zwakheden van de motor spot.

Die ziet hij echter niet als een obstakels, maar als mogelijkheden. Wat begint als aanpassingen aan zijn eigen motorfiets, mondt al gauw uit in een bloeiend bedrijf dat 40 jaar later nog steeds staat als een huis en waar honderd medewerkers elke dag nieuwe accessoires bedenken en ontwikkelen. Omdat alles altijd beter kan, zelfs een BMW R 1300 GS Adventure.  

Wunderlich 40 Years The Tribute R 1300 GSA
Wunderlich Managing Directors Felix Wunderlich (links) en Frank Hoffmann

Hoewel Wunderlich intussen ook accessoires ontwikkelt voor nieuwe Harley-Davidsons en Ducati’s, is het Duitse bedrijf voornamelijk bekend als accessoirist voor BMW motoren. Het is dan ook niet zo gek dat er ter ere van het veertigjarig bestaan van Wunderlich een GS Adventure werd opgetuigd. Inspiratiebron voor de 40 Years Wunderlich Tribute was diezelfde motor waarmee het voor Erich Wunderlich allemaal begon: de Yamaha XT500.

Wunderlich 40 Years The Tribute R 1300 GSA

De Yamaha en BMW kunnen nauwelijks meer van elkaar verschillen, maar toch staan ze allebei symbool voor de ontwikkeling die Wunderlich heeft doorgemaakt. Meer zelfs: deze Tribute is voor het bedrijf een emotioneel geladen motorfiets. Als eerbetoon aan de begindagen wilde Wunderlich met de Tribute een visuele brug slaan naar 1985, en dus werd er teruggegrepen naar de populairste versie van Yamaha’s 500cc eencilinder: de 1976 XT500 met aluminium tank. En het moet gezegd: het resultaat mag er zijn…

Deel




Gerelateerde artikels

BMW Motorrad Concept RR

BMW Motorrad Concept RR

BMW Motorrad maakt er een gewoonte van om op het prestigieuze Concorso d’Eleganza Villa d’Este aan het Comomeer een prototype neer te zetten om de

Shark Aeron

Producttest: Shark Aeron (GP)

Ik mocht het vliegtuig in, op naar Spanje voor de test van de nieuwste helm van Shark, want in Spanje schijnt altijd de zon… Nou,