In onze rubriek ‘Schatten op zolder’ ontmoeten we regelmatig gepassioneerde motorrijders, maar het enthousiasme waar Steven over beschikt, is werkelijk ongeëvenaard. Nog nooit zag ik een circuitmotor die zo vlekkeloos was, laat staan eentje van 13 jaar oud. En nog nooit zag ik iemand zo oprecht hartpijn hebben van een klantenmotor te zien staan die net één wasbeurtje te weinig had gekregen. Half werk, het is duidelijk niet aan Steven besteed.
Geschreven door Peter Naessens Foto Peter Naessens
Naam: Steven Verstraete
Bouwjaar: 1981
Beroep: zaakvoerder Moto Repair
Oorsprong motorliefde:
“Ik groeide op tussen de motoren, reeds als kleuter zag ik niks anders. Mijn vader werkte toen bij een Volvo-garage en na de uren restaureerde hij oude BMW-motoren. Na een tijdje startte hij dan deze zaak. Op mijn veertiende kreeg ik voor een goed rapport mijn eerste brommer, een Suzuki AC50 uit 1979. Die heb ik toen zelf volledig gerestaureerd, het sleutelen zat er al van jongs af aan in. Voor mij is het rijden en het onderhouden van de motor onlosmakelijk verbonden met elkaar. Dan begon ik op mijn zestiende te motorcrossen met een 125cc en 250cc. Wel enkel vrij rijden, ik deed niet mee aan wedstrijden. Toen ik 18 werd, behaalde ik mijn motorrijbewijs en kreeg ik van mijn vader zijn Bimota BB1. Dan volgde een Ducati 748, erna een 749R en tot slot een KTM RC8. Maar de liefde voor BMW bleef. Het is mij met de paplepel ingegoten dat BMW de betrouwbaarste en beste motoren waren. Dat heeft natuurlijk zijn sporen nagelaten. Nu heb ik een R 1200 GS voor mijn dagelijkse ritten. Sinds kort heb ik de zaak overgenomen en wil ik ze verder uitbouwen.”
Motor: BMW R 1100 S Boxer Cup Replica
Bouwjaar: 2003
Speciaal:
“Het is origineel een R 1100 S Boxer Cup Replica gesigneerd door coureur Randy Mamola. Voor het rijden op circuit had ik te weinig grondspeling en raakte ik te snel de grond. Dus maakte ik zelf een instelbaar gedeelte in de verbindingsstang van de achterbrug. Ik plukte een onderdeel van de versnellingspook van een vrachtwagen en laste dit tussen het OEM-stuk. Nu kan je de hoogte achteraan instellen onafhankelijk van de schokdemper. Er zijn Öhlins-schokdempers gemonteerd voor- en achteraan, en een radiale rempomp van Brembo in combinatie met stalen remleidingen zorgen voor de nodige remkracht. Dat is nodig ook, aangezien deze motor niet van de lichtste is. Voor wat extra vermogen bezit hij over een volledige Laser-uitlaatlijn en aan andere benzinedrukregelaar. Ik maakte er zelfs een centrale paddocksteun voor uit aluminium om zo het voor- en achterwiel gemakkelijk te demonteren tijdens de endurancewedstrijden.”
Verhaal:
“Initieel werd hij aangekocht als vervangmotor voor onze klanten en om zelf af en toe een ritje te doen. Ik zag de motor meer en meer verwaarloosd worden en kon het op een bepaald moment niet meer aanzien. Ongeveer in dezelfde periode werden er plannen gesmeed om endurance te beginnen rijden, samen met twee vrienden. Zo ving ik twee vliegen in één klap en werd de Boxer Cup omgevormd tot circuitmotor. Een van de medepiloten raakte echter geblesseerd voor de aanvang van het seizoen en die plannen zijn dan spijtig genoeg in het water gevallen. Nu ga ik er vooral mee vrij rijden op circuit. Ik heb hem volledig naar mijn hand gezet en wil hem nooit wegdoen. Daarvoor rij ik er veel te graag mee, ik ben verzot op de boxermotor en het rijgedrag. Je kan het vermogen voor de volle 100 procent benutten, niet zoals die moderne superbikes waar je tractiecontrole nodig hebt. Z’n uiterlijk is ook iets speciaal, hij springt er meteen tussenuit op een circuitdag.”
Andere motoren:
Husaberg FE450 uit 2010
BMW R 1200 GS LC uit 2015
BMW R 1200 R uit 2007
Gespot:
Een tot op de spaken toe gerestaureerde BMW R 75/6 uit 1975.