Bimota DB4 (1999)

Met een gebroken linkerhand een fotoshoot doen, is al niet evident. Als je dan nog eens je fotomateriaal op een zoldertrap moet hijsen, wordt het helemaal moeilijk. Gelukkig is Luc een inventief iemand en wordt alles al snel met een lier omhooggehesen. Diezelfde lier waar ook de Bimota en menig ander motorpracht de hoogte in ging om een plaatsje te bemachtigen op de zolder van Luc. Schatten op zolder, weet je wel…

Geschreven door Peter Naessens           Foto’s Peter Naessens

Naam: Luc Van Neer
Bouwjaar: 1970
Beroep: bediende

Oorsprong motorliefde:
“In mijn jeugd reed ik weleens met de motor van een vriend op een veld in de buurt. Maar het begon pas echt toen ik wat hielp in de garage van een vriend. Die reed met motoren en door hem is de interesse pas echt aangewakkerd. Eerst kocht ik mij een Yamaha Virago 535 van ‘92. Maar slechts drie weken later legde ik hem plat in de Barrière de Champlon. We waren met z’n vieren op weg en drie van ons lagen ernaast. Dan volgde een Honda VF1000 waar ik een jaartje mee reed. Toen ik echter Patrick Orban op zijn 888 in Oostende al wheeliënd over de finish zag vlammen, verloor ik stante pede mijn hart aan die Ducati. Al snel kocht ik er mij dan ook een. Sindsdien heb ik toch een redelijk aantal motoren gehad, dat zal ondertussen toch tegen de 60 stuks aanleunen. De meeste zijn dan wel Ducati’s geweest, maar het zijn net zo goed Bimota’s en Cagiva’s. Verschillende merken, maar wel steeds met hetzelfde Ducati-hart. Vroeger reed ik veel met vrienden naar WSBK-wedstrijden en zo zag ik heel Europa. Met mijn vorige DB4 ben ik in 2006 naar de TT op het eiland Man geweest. Nu reizen we eerder rond, onder andere naar Rusland, Oekraïne en Marokko.”

Motor: Bimota DB4
Bouwjaar: 1999

Speciaal:
“Er zijn er slechts 264 van gemaakt, dus zijn ze vrij exclusief. Zeker hier in België zijn ze heel zeldzaam. Net zoals de DB-typeaanduiding aangeeft, is dit model opgebouwd in combinatie van een Ducati-blok met een Bimota-chassis. Bimota zwierde er wel de standaardinjectie van en verving deze door twee Mikuni-carburatoren en een eigen ontworpen airbox. De DB4 heeft geen torenhoog vermogen, maar dankzij het lage gewicht en het strakke rijwielgedeelte biedt deze motor wel enorm veel rijplezier. Hij staat volledig origineel in de Tricolore-trim en heeft slechts 1.400 km op de teller.”

Verhaal:
“Ik had vroeger al een DB4, maar die had ik verkocht. Daar kreeg ik uiteraard spijt van en probeerde hem tevergeefs terug te kopen. Toen dat niet lukte, ging ik op zoek naar een ander exemplaar en dat werd deze. Ik had er wel 2 jaar voor nodig om hem ingeschreven te krijgen. Op de papieren stond een ‘x’ waar er een ‘y’ zou moeten staan en dus moest dit eerst met Bimota uitgeklaard worden. Een ideaal excuus voor een roadtrip en zo vertrok ik met een paar vrienden naar Rimini. Ik had geen afspraak en belde gewoon aan. Niet enkel waren we meer dan welkom, maar we kregen er zelfs een volledige toer doorheen de fabriek. Uiteindelijk reed ik enkel eens met de DB4 in de straat. Met de inschrijfperikelen had ik me reeds een tweede DB4 aangeschaft waarmee ik wél reed. Dit in combinatie met de lage kilometerstand gaf ik de voorkeur om hem in deze perfecte staat te behouden.”

Andere motoren:
Bimota DB4 2000
Ducati 900 SuperLight 1994
Ducati Sport Classic 1000 2006
Ducati 749 2003
Ducati SuperSport (custom)

Gespot:
Wij spotten de Cagiva Elefant uit 1993 waarmee Luc door Rusland, Oekraïne en Marokko reed.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red