Bigger, better, Harley…

Harley Davidson MY24 FLTRXSTSE

Harley-Davidson presenteert vier nieuwe 2024-modellen ‘die een nieuw tijdperk van performance, technologie en design inluiden’, aldus de chauvinistische Amerikanen zelf. Het gaat om de Street en Road Glide Touring modellen en twee nieuwe CVO’s; de Road Glide ST en Pan America.

Eens kijken wat voor vlees we in Harley’s 2024-kuip hebben, te beginnen met de Street Glide en Road Glide. Die doen het nu met de nieuwe Milwaukee-Eight 117 krachtbron tussen de wielen. De laatste variant van de Milwaukee-Eight 117 V-twin is uitgerust met een nieuw koelsysteem dat het thermisch comfort voor de rijder moet verbeteren (kortom, straalt minder warmte af) en is voorzien van een verbeterd in- en uitlaattraject om de prestaties nog wat op te poetsen, goed voor 107 pk @ 5.020 tpm en 175 Nm @ 3.500 tpm.

Beide globetrotters zijn afgeladen met de laatste snufjes, waaronder een nieuw infotainmentsysteem dat wordt aangestuurd door Skyline OS software en zich laat bedienen via een joekel van een 12,3 inch TFT-kleurentouchscreen dat alle analoge instrumenten en de meeste schakelaars vervangt.

Harley-Davidson

Een nieuwe 200-watt audioversterker stuurt op de kuip gemonteerde speakers aan, Steppenwolf zal tevreden zijn. Met de selecteerbare rijmodi – Road, Sport, Rain en Custom – kan je met een druk op het scherm de prestaties en gasrespons van de dikke tweepitter voorselecteren.

De aangepaste aerodynamica moet het comfort vergoten en turbulenties verminderen rond de helm, volgens Harley moet dat op een beetje Highway al snel 60 procent aan geklapper schelen. De veerweg achter is vergroot tot 7,6 cm en verder zullen de nieuwe vorm van het eendelige zadel (en het materiaal van de vulling) het comfort op lange afstand ten goede komen.

Ter ere van het 25-jarig bestaan van Custom Vehicle Operations brengt Harley met de nieuwe CVO Road Glide ST een hoogwaardige hotrod bagger op de markt. De krachtige nieuwe Milwaukee-Eight 121 HO twin zorgt samen met een korte eindoverbrenging voor de bijbehorende potige acceleratie en het mid-range koppel dat de liefhebbers van stevige tussensprints op de wenken zal bedienen.

Harley-Davidson Road Glide ST

De High Output V-Twin is getuned tot 127 pk (94 kW) en een koppel van 193 Nm – het meeste vermogen en koppel ooit in een Harley-Davidson productiemotorfiets. Showa veerwerk (volledig instelbaar) en Brembo remmen tillen het rijwielgedeelte eveneens naar een hoger niveau, net als het toepassen van het nodige carbon composiet delen om het gewicht wat te drukken. Al blijft 363 kilo natuurlijk altijd nog best respectabel.

De nieuwe CVO Pan America is de eerste CVO in het Adventure Touring-segment, speciaal ontwikkeld om alles aan te kunnen wat zowel rijders als natuur ‘m voor de wielen gooien.

Harley-Davidson Pan America CVO

De Pan America is bovenop de prominent aanwezige 1250 Revolution Twin, semiactieve vering en het touchscreen display uitgerust met een keur aan robuuste accessoires om het adventure imago maximaal op te poetsen, waaronder Adaptive Ride Height-vering, aluminium top- en zijkoffers, een Screamin’ Eagle quickshifter, tubeless velgen, extra ledverlichting aan de voorzijde en een aluminium skidplate. Kortom, voor de avontuurlijke rijder die alles wil – en meer.

De 2024-modellen zullen vanaf februari bij de Harley-Davidson dealers staan. Wie alvast wil checken of z’n portemonnee daar dik genoeg voor is, dit zijn de prijzen:

Harley-Davidson Street Glide: vanaf € 37.495,-
Harley-Davidson Street Glide CVO: vanaf € 54.995,-
Harley-Davidson Road Glide: vanaf € 37.495,-
Harley-Davidson Road Glide CVO: vanaf € 54.995,-
Harley-Davidson Road Glide CVO ST: vanaf € 56.495,-
Harley-Davidson Pan America CVO: vanaf € 32.995,-

Deel

Gerelateerde artikels

Honda CB650R E-Clutch

Kort getest: Honda CB(R)650R E-Clutch

De CB750 Hondamatic uit de 20e eeuw, de DN-01 van 2009, de Dual Clutch Transmission, toepassing van quickshifters omdat de mode het voorschrijft en dan