Bij het vallen van de modelnaam ‘Tornado’ rinkelen er bij kenners meteen een paar belletjes. Voor de niet-ingewijden: de Tornado was dé superbike waarmee Benelli eind jaren 90 terugkeerde op het mondiale toneel. Een nogal spectaculair apparaat op basis van een vurige driecilinder en uiteraard bekend van de ventilatoren in de kont die de radiateur (op diezelfde nogal afwijkende plek) op de juiste temperatuur moesten houden.
Die Tornado krijgt met de Benelli Tornado 550 nu dus een nazaat (die overigens al een tijdje aangekondigd was). Al is deze 550 vooral een Tornado in het diepst van zijn gedachten, want dit keer geen driecilinder of radiateur onder de kont, maar wel een vloeistofgekoelde 554cc paralleltwin, een doorontwikkelde versie van Benelli’s 500cc tweecilinderblok.
Inmiddels is de paralleltwin, nu met 270° krukas, goed voor 56 pk bij 8.250 tpm en 54 Nm bij 5.500 tpm. Dat is net te krachtig om met een A2-rijbewijs te mogen opstappen, maar er komt ook een 35 kW-variant.

De Tornado 550 is volgens Benelli ‘efficiënt op het circuit, comfortabel op de weg!’, en is de eerste sportmotor in tijden met het Benelli-logo op de kuipdelen. Daaronder schuilt een stalen buizenframe, waarbij het motorblok een dragende functie heeft.
Brembo levert de remmen, en dat is serieus spul: vooraan twee 320 mm remschijven met radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen, achteraan zien we een 260 mm remschijf met tweezuigerremklauw. De voorvering komt bij Marzocchi uit de rekken, de 41 mm upside-down met 125 mm veerweg is bovendien volledig instelbaar. Achter vangt een monoshock met instelbare veervoorspanning en uitgaande demping de klappen op.

De Benelli Tornado 550 komt met twee rijmodi (Normal en Sport) die gekozen kunnen worden via het 5” TFT-kleurendisplay met geïntegreerde connectiviteit. Gebruik je de Carbit applicatie dan kan je daarmee navigatie oproepen op het dashboard. Op de Tornado zitten overigens ook USB-A en USB-C aansluitingen om je telefoon op te laden.
De lichte sportmachine is uitgerust met 16,5 liter tank. Met een geclaimd verbruik van 4 liter per 100 km zou dat goed moeten zijn voor een rijbereik van meer dan 400 km. De Benelli Tornado 550 wordt halverwege juni bij de dealer verwacht en is beschikbaar in Midnight black en Gres White. Je neemt ‘m mee naar huis voor € 7.999,- (BE: € 6.999,-).
