In tien jaar tijd is het Europese marktaandeel van trailmotoren met zestig procent gestegen. Dat het segment met 830.000 verkochte banden per jaar nogal fundamenteel is voor de fabrikanten, is een understatement. Michelin biedt een ruime keuze voor adventure motoren, van een pure straatband (Road 6) tot de genopte Anakee Wild, met daartussenin de Anakee Adventure en de nieuwe Anakee Road.
De Anakee Adventure is geen onbekende voor mij, mijn Yamaha Ténéré 700 is ermee geschoeid en ik ben best onder de indruk van de prestaties van de Michelins. Het zal mij benieuwen wat de Anakee Road daar nog aan kan toevoegen, dus ik stap nieuwsgierig op een BMW R 1300 GS met Michelins nieuwste rubber om de velgen.
De Anakee Road is in wezen een straatband zoals de Road 6, maar dan met de stoere tekening van een allroadband. Voor het eerst wordt er in de Anakee-familie nu gebruikgemaakt van Michelins 2CT-technologie, concreet houdt dat in dat er onder de zachtere wangen op de zijkanten een hardere laag te vinden is voor meer stijfheid bij remmen en uitacceleren.
Dat de Anakee Road snel opwarmt onder een Spaans lentezonnetje dat dapper 20 graden straalt, is geen verrassing; al kan ik melden dat ik dezelfde ervaring heb in onze koudere contreien met de Anakee Adventure op mijn minder krachtige Ténéré. Dat zit dus wel snor. Ook het stuurgedrag is uitstekend, de 145 pk sterke R 1300 GS laat zich vlot insturen en het vervelende rolgeluid waar voorganger Anakee III mee kampte, is weggewerkt.
Ook de prestaties op nat wegdek zouden verbeterd moeten zijn – met 15 % volgens door Michelin uitgevoerde testwerk – in vergelijking met diezelfde Anakee III; met dank aan nieuwe silicasamenstellingen in het rubber. Of dat ook daadwerkelijk zo is, mogen we uittesten op een remtest, die voor de gelegenheid wordt uitgezet op een streep nat asfalt.
In het zadel van een Aprilia Tuareg rijd ik de natte zone op met een flinke 70 kilometer per uur op de teller, waarbij me vooraf in de oren wordt geknoopt om vooral niet te vroeg te beginnen met remmen. Ik doe braaf wat me gevraagd wordt en probeer tot stilstand te komen zonder aanspraak te hoeven maken op het ABS. Dat lukt aardig – de Anakee biedt bakken vertrouwen – dus mag het gas er weer op voor een oefening op het droge: remmen en uitwijken. Hierbij geeft een sensor op het laatste moment de richting aan waarin je moet uitwijken. In deze simulatie van accelereren, hard remmen en plots uitwijken zet de Anakee Road geen stap verkeerd, integendeel.
Conclusie De Michelin Anakee Road is een no-brainer voor trailrijders die hun (meer dan) 15.000 euro kostende allroad niet de onverharde paden op willen jagen. Dit no-nonsense rubber is duidelijk straatgericht … al maak ik me sterk dat een droge gravelweg absoluut doenbaar is, alleen is dat dus niet zijn natuurlijke habitat. De Anakee Road is rechttoe-rechtaan en eerlijk: ziet eruit als een trailband, maar is alleen bedoeld voor op straat. Michelin focuste bij de ontwikkeling op twee zaken: verbeterde prestaties op nat wegdek, en een verlengde levensduur. Dat eerste hebben we kunnen testen en goed bevonden, hoeveel kilometers de Anakee Road uiteindelijk in staat is te vreten zullen we ongetwijfeld nog uitgebreid testen op onze R 1300 GS langeduurtestmotor.