Automoto L4S 125 (1959)

Alexandre werkt als verkoper bij een BMW-dealer. BMW dat nota bene toch één van de voorlopers is als het op technologische hoogstandjes aankomt. Technologische hoogstandjes waar Alexandre dan ook alles vanaf weet en vol enthousiasme over kan meepraten. Datzelfde enthousiasme krijgt nog een extra boost als we overschakelen op zijn Automoto. Zelden krijg je zo’n bevlogen uitleg over toeren met een jaren 50 tweetakt motorfiets. Een echte petrolhead, zoveel is zeker.

Geschreven door Peter Naessens               Foto Peter Naessens

 

Naam: Alexandre De Waele
Bouwjaar: 1987
Beroep: verkoper bij BMW-dealer Peter D’Haese

Oorsprong motorliefde: De motorliefde zat er al in van jongs af aan. Mijn moeder had een Vespa 50 Special van 1977 en daarmee reed ik in de tuin. Gelukkig was onze tuin vrij groot. Inclusief een paar bomen als chicanes, de ideale speeltuin. Af en toe had ik wel een iets te dichte ontmoeting met één van die chicanes, maar dat hoorde erbij. Op mijn zestien jaar kocht ik een Suzuki RM50 en in tegenstelling tot de meeste van mijn leeftijdsgenoten reed ik daarmee ook enkel in de tuin en niet op de openbare weg. Mijn ouders vonden dat te gevaarlijk. Ze hadden misschien wel een punt, want op mijn zeventiende probeerde ik de Honda XR600 van een vriend en maakte er een serieuze schuiver mee. Met als resultaat een gebroken sleutelbeen en een gebarsten knieschijf.

Motor: Automoto L4S 125 2takt
Bouwjaar: 1959

Speciaal: Ze zijn heel zeldzaam, zelfs op het net vind je nauwelijks info. Automoto ging dan ook al failliet in 1963, wat het er ook niet gemakkelijker op heeft gemaakt om hem ingeschreven te krijgen. Ondanks de leeftijd start hij nog steeds perfect. We hebben ooit het blok helemaal opengegooid en dat zag er nog zo goed als nieuw uit. Hij rijdt wel maximaal 85 km/u, maar dat is net de charme. Geen vermogen, slechte remmen en de heerlijke geur van tweetakt. Puur genieten. Combineer dit met de look van de motor en het nostalgisch plaatje is compleet.

Verhaal: Op mijn achttiende werd ik dan toch losgelaten op de openbare weg en kocht ik de Automoto van een goede vriend die er nauwelijks mee reed. Telkens ik bij hem kwam, zag ik de Automoto staan en vond ik het een doodzonde dat er niet mee gereden werd. Ik bleef maar vragen of we hem samen konden opknappen en terug rijdend krijgen. Uiteindelijk heb ik hem dan gekocht voor een appel en een ei. Ik plaag hem nu nog dat ik de motor nog steeds heb. Hij heeft al gevraagd om hem terug te kopen, maar ik verkoop hem niet. Ooit deed ik er een rondrit mee in het noorden van Frankrijk, maar ik kreeg pech. Een probleem met de ontsteking. Gelukkig is het een lichtgewicht en ik duwde hem tot bij een kleine garagehouder in de buurt. Die was toevallig een expert in Automoto, ongelooflijk maar waar. Jaarlijks bellen we nog naar elkaar om wat bij te praten of om raad te vragen als ik een technisch probleempje heb.

Andere motoren:
Zündapp 250 S 1957
Vespa 50 Special 1977
BMW HP2 Enduro 2006
Honda CB550 1978

Gespot: Yamaha WR450 2010

Deel

Gerelateerde artikels

Honda X-ADV

Getest: Honda X-ADV

Voor Honda is het duidelijk, want de fabrikant plaatst de X-ADV op hun website zelf tussen de adventure bikes, maar ook voor veel rijders is

Kawasaki Z900 SE

Dit gaan de Z900 en Z900 SE kosten!

Kawasaki heeft de Z900 onder handen genomen. Zo heb je veel meer elektronische hulpsystemen tot je beschikking, navigatie in je TFT-dashboard en nog veel meer.