Wij kwamen er recent in een vergelijkingstest al achter: hoe goed ook, op sommige vlakken werd de tand des tijds toch wel voelbaar bij Aprilia’s snelle naked. Dat hadden ze in Noale kennelijk ook door, want ziehier de stevig opgepoetste 2025-versie van de Tuono V4 en Tuono V4 Factory.
Laten we beginnen bij wat het meest in het oog springt: de topkuip. Aprilia heeft het ontwerp stevig aangepakt, niet alleen om de eerste stuurman/vrouw meer bescherming te bieden, maar ook om middels twee overlappende winglets de downforce met 2,5 kg te kunnen verhogen bij … 250 km/u!
Mag je bij een RS 660 nog vraagtekens zetten bij het nut van dit soort vleugels, op een Tuono met 180 pk heeft het natuurlijk wel degelijk invloed op de stabiliteit, zowel in een rechte lijn als bij stevig accelereren en remmen. Daarnaast moet het nieuwe ontwerp helpen bij het afvoeren van de warmte die de nieuwe, krachtigere ventilatoren naar buiten blazen.
Het ontwerp van het achterlicht is eenvoudiger en is geïntegreerd in de kentekenplaathouder; alle verlichtingsfuncties worden uitgevoerd door de richtingaanwijzers. Verder nog nieuw bij de Aprilia Tuono V4 zijn de lichtgewicht lithium accu, het 5” TFT-dashboard en de verlichte armaturen op het stuur.
Ook onderhuids veranderde er wel het een en ander. Het slagvolume van de V4 is vergroot van 1.077 naar 1.099cc en het blok heeft nu een kwartet gasklephuizen van 52 mm. Het uitlaatsysteem is ook nieuw, met de katalysator nu op een andere plaats.
Ondanks de strengere Euro5+ normen is het Aprilia daarmee wel gelukt het maximumvermogen op te schroeven tot 180 pk bij 11.800 tpm. Dat is 5 pk in de plus ten opzichte van de oude Tuono V4. Het maximumkoppel piekt nu met 121 Nm bij 9.600 tpm.
Voor alle nieuwe Aprilia V4’s is een nieuw hoofdstuk aangebroken als het gaat om de elektronica aan boord. Nieuwe functies en aanpassingen zijn doorgevoerd, waaronder adaptieve/voorspellende componenten voor de wheelie, traction en slide control.
Die voorspellende component verwerkt parameters in realtime (snelheid, hellingshoek, versnellingen, gasklepopening etc.) om systeeminterventie vooraf voor te bereiden, iets dat we recent ook op de nieuwe Panigale V4 al zagen. Daarnaast analyseert de IMU de dynamische reacties voor aansturing van de rijhulpsystemen als tractiecontrole en bochten-ABS.
Aprilia Tuono V4 Factory
De Factory is standaard uitgerust met semiactief Öhlins Smart EC veerwerk. De razendsnelle verwerkingstijd van het semiactieve Smart EC 2.0 veersysteem maakt het mogelijk om de vork, schokdemper en stuurdemper op maat te kalibreren en de dempingskarakteristiek aan te passen aan de omstandigheden. Het Track Pack en het Comfort Pack zijn standaard op de Factory. De opper-Tuono is verkrijgbaar in de kleur Dark Kraken… In hoeverre de portemonnee in z’n voegen kraakt is nog even afwachten, prijs en levering van de Tuono V4’s volgen later nog.
Aprilia RSV4 & RSV4 Factory
In het kielzog van de naakte Tuono V4’s gooit Aprilia er ook nog de gekuipte RSV4 en diens Factory-broer achteraan. Ook hier zien we een hertekend design met de gestapelde winglets.
Verder krijgt de RSV4 Brembo’s nieuwste neusje van de zalm (Hypure remklauwen) en net als de Tuono V4 doet de RSV4 het met de vernieuwde elektronica en – belangrijker – met (nog) meer power: 220 pk bij 13.100 tpm en 125 Nm bij 10.800 tpm. Slik.
De RSV4 krijgt dezelfde Factory-behandeling als de Tuono: Öhlins Smart EC 2.0 semiactieve vering, alle mogelijke elektronica standaard en de Dark Kraken kleurstelling.