Aprilia Tuono 660 Factory

Aprilia Tuono 660 Factory

De naakte Tuono 660 volgt hetzelfde spoor als z’n gekuipte RS 660 broer, met Euro5+ gehomologeerd blok, iets meer vermogen en ook hier uiteraard een Factory versie.

Het is door gebrek aan kuipwerk (en dus vleugels) iets minder zichtbaar, maar ook de Tuono is stevig afgestoft voor 2025. Meest in het oog springende is natuurlijk de Factory versie van de kleine donderstorm.

De Aprilia Tuono 660 Factory is uitgerust met Öhlins vering, de Zweedse firma die recent is ingelijfd door het Italiaanse Brembo. Ook op de Tuono zien we voor een 43 mm NIX30 vork en de beproefde STX46 schokdemper achter. Het zal de feedback in het zadel zeker opkrikken en daar was in de basis al weinig mis mee, weten we hier uit ervaring. Het veerwerk is voor en achter (uiteraard) volledig instelbaar qua uitgaande en ingaande demping en veervoorspanning.

Aprilia Tuono 660 Factory

Verdere verbetering zien we in de pk-gewichtsverhouding: het drooggewicht van 181 kg gaat nu samen met het nieuwe maximumvermogen van 105 pk.  De 660cc paralleltwin met dubbele bovenliggende nokkenassen perst er mede dankzij het gebruik van de nieuwe en grotere 52 mm gasklephuizen nu 5 pk meer uit dan voorheen. Voor het eerst is de Tuono 660 trouwens voorzien van een zwart frame en dito achterbrug.  

De Tuono 660 Factory beschikt over het volledige APRC elektronische pakket (met IMU en ride-by-wire) met launch control nu als extra kers op de taart. Leuk voor bij het stoplicht. Het is een aanvulling op al bestaande functies als ATC (tractiecontrole), AWC (wheeliecontrole), ACC (cruisecontrole), AQS (up/down quickshifter), AEB (motorrem) AEM (meerdere motormaps) en bochten-ABS.


Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red