Aprilia presenteert z’n nieuwe Tuono 660

Enkele weken geleden was er al een productierijpe versie op de Italiaanse wegen gespot, dus telden we de dagen af tot Aprilia met z’n Tuono 660 op de proppen zou komen. Lang hebben we niet moeten wachten: hier is de nieuwe Aprilia Tuono 660 in volle glorie!

Na de op warm applaus onthaalde RS660, keek de motorwereld reikhalzend uit naar diens halfgekuipte broertje met hoger stuur. Dat is sinds jaar en dag de succesformule van de dames en heren uit Noale. Eerst de sportvariant, vervolgens een ergonomisch iets meer verantwoorde afgeleide. Al hoeft die laatste zelden veel onder te doen qua looks en prestaties.

De Tuono 660 boet 5 pk in ten opzichte van de RS660, maar houdt een potige 95 pk over voor 183 rijklaarkilo’s. En – goed nieuws voor jonge rijders en opstappers – Aprilia bevestigt ook de komst van een A2-versie. Onder de strakke pels treft de toekomstige eigenaar ook een bootlading elektronica en rijsnufjes. Van instelbare tractie- en wheeliecontrole, cruisecontrole en motorrem, tot verschillende rijmodi en bochten-ABS. Naast de drie rijmodi voor de openbare weg, krijgt de Tuono ook twee instelbare modi voor circuitgebruik. En de Italianen doen er nog een up/down-quickshifter bovenop. Omdat ’t kan.

Qua kleurtjes lijkt er voor elk wat wils: zwart (Concept Black), zilvergrijs (Iridium Grey) en de opvallende groen-gele jas (Acid Gold). Enkel jammer dat Lava Red, de erg knappe paars-rode pels de overstap van RS naar Tuono 660 niet maakt. Maar wat niet is, kan nog komen. Net zoals de prijzen overigens, die we binnenkort verwachten.

Deel


Gerelateerde artikels

Honda X-ADV

Getest: Honda X-ADV

Voor Honda is het duidelijk, want de fabrikant plaatst de X-ADV op hun website zelf tussen de adventure bikes, maar ook voor veel rijders is

Kawasaki Z900 SE

Dit gaan de Z900 en Z900 SE kosten!

Kawasaki heeft de Z900 onder handen genomen. Zo heb je veel meer elektronische hulpsystemen tot je beschikking, navigatie in je TFT-dashboard en nog veel meer.