Amerongen (toch) niet op slot voor motorrijders

Amerongen gaat op slot voor motorrijders, kopten verschillende media vorige week. Dat nieuws was te voorbarig aldus de MAG (Motorrijders Actiegroep). Wel is het zo dat de grote hoeveelheid motorrijders in het oude dorp van Amerongen blijkbaar om maatregelen vraagt. Na een door 24 van de 29 gemeenteraadsleden van Utrechtse Heuvelrug aangenomen motie met die opdracht ging de gemeente gisteren in gesprek met MAG en KNMV.

Het oude dorp van Amerongen ligt aan het oostelijke uiteinde van de populaire Lekdijk. Motorrijders die dat deel van de dijk in hun route opnemen en boven de rivier willen blijven, komen er dus allemaal doorheen. In de smalle straatjes kan die kwantiteit voor overlast zorgen, beamen ook MAG en KNMV. Een totale afsluiting van het oude dorp, waarbij alle motorrijders gedwongen worden om dit deel van de Lekdijk via de pont ten zuiden van Amerongen te benaderen of te verlaten, is echter onacceptabel.

Motorrijders maken nu gebruik van drie wegen door het dorp. MAG en KNMV hebben voorgesteld om de Kersweg, kortste van die drie wegen, voor motorrijders open te houden. De aan de westzijde onder het oude dorp lopende Kersweg is nu een fietsstraat waar auto’s met gedeeltelijk eenrichtingsverkeer te gast zijn. Deze weg zou voor motorrijders en fietsers tweerichtingsverkeer moeten worden. Ter compensatie komt er dan een inrijverbod voor auto’s, vanzelfsprekend met een uitzondering voor aanwonenden.

Motorrijders vanuit of in oostelijke en zuidelijke richting kunnen er in deze situatie voor kiezen om de pont te pakken. Het aantal motorrijders dat door het dorp rijdt wordt zo gereduceerd. De wethouder legt het voorstel van MAG en KNMV voor aan de gemeenteraad. MAG-beleidsmedewerker Vera de Bruijn: “Mocht de gemeenteraad ons voorstel niet accepteren en Amerongen in de weekenden de nitief voor motorrijders op slot willen doen, dan laten we het er natuurlijk niet bij zitten. De route via de pont kan voor een deel van de motorrijders een optie zijn, maar is dat voor een minstens even groot deel absoluut niet.”

Afijn, wordt ongetwijfeld vervolgd…

Deel

Gerelateerde artikels

Terwijl je in de vertrekhal van de luchthaven zit te wachten om te boarden naar het zuiden van Spanje waar

CFMoto heeft de voorbije jaren al aardig wat exemplaren van zijn MT-modellen aan de avontuurlijke man of vrouw gebracht en

Toen Yamaha in 1991 met de TDM 850 op de proppen kwam, zette het merk met die vreemde eend/gewaagde gok

We gaan er geen doekjes om winden: terwijl elektrische scootertjes voor de stad en alles wat daarrond ligt intussen gemeengoed