Alpinestars SR10: kost een duit, maar dan krijg je ook wat

Alpinestars SR10

Anderhalf jaar nadat we het SR10 prototype te zien kregen tijdens een bedrijfsbezoek aan Alpinestars en na maanden van teasen en pre-orderen, is de Supertech R10 integraalhelm er nu voor Jan en alleman. Op voorwaarde dat die Jan en alleman minstens duizend euro overhebben voor een helm. Want 999,95 euro en 1.199,95 euro, dat is wat de Supertech R10 moet kosten in zwart of in een kleurtje. Da’s een aardig bedrag, maar je krijgt er gelukkig een en ander voor terug.

Om de helm zo stabiel mogelijk te maken bij hoge snelheden heeft de SR10 winglets en een spoiler die via een ingenieus systeem is bevestigd. Kom je ten val, dan zal het bevestigingssysteem loslaten zodat de spoiler nooit achter een vast object kan blijven haken.

Alpinestars SR10

Zoals te doen gebruikelijk op de meeste premium helmen kan het binnenwerk door de hulpdiensten in één keer verwijderd worden. Het vizier, dat je met een metalen haakje op de kin vergrendelt, biedt een zijdelings blikveld van 220 graden en 57 graden kijkopening in het verticale vlak. Om je zo ver mogelijk in een bocht te kunnen laten doorkijken als je met knie en een elleboog langs de curbs raast werd het vizier op de zijkanten extra diep doorgetrokken.

In maat medium weegt de Supertech R10 1.540 gram, met dank aan de buitenschaal die uit verschillende materialen opgebouwd is. Om de ideale balans te vinden tussen gewicht en bescherming is de buitenschaal opgebouwd uit een laag aramide met daarboven een laag glas- en nylonvezels. Daar overheen komt dan een laag unidirectionele carbonvezels, om af te werken met een laag 3K high density carbon voor de buitenlaag.

Alpinestars SR10

Da’s dus al een ingewikkelde, technologische constructie en Alpinestars trekt die aandacht voor detail door naar de binnenkant want de binnenhelm van schokdempend EPS bestaat uit acht verschillende stukken met zes verschillende densiteiten. Door met de dichtheid van het EPS (Expanded PolyStyrene, aka piepschuim) te werken kan de schokabsorptie aan de binnenkant van de helm perfect gefinetuned worden.

De Supertech R10 komt in zes maten (XS tot XXL) en Alpinestars biedt een hoop accessoires (wangkussens en dergelijke) in meerdere maten aan zodat iedereen de pasvorm van de helm kan personaliseren. Alpinestars’ nieuwste paradepaardje wordt geleverd met een helmtas waarin je het standaard meegeleverde donkere vizier, de tear-offs, de Pinlock en de andere accessoires kunt opbergen.

De eerste exemplaren van de SR10 zijn beschikbaar op www.alpinestars.com, de rest komt in maart bij de dealers terecht.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda CB650R E-Clutch

Kort getest: Honda CB(R)650R E-Clutch

De CB750 Hondamatic uit de 20e eeuw, de DN-01 van 2009, de Dual Clutch Transmission, toepassing van quickshifters omdat de mode het voorschrijft en dan