Alles over de nieuwe BMW R 1300 GS!

BMW R 1300 GS

43 jaar na de introductie van de R 80 G/S gaat BMW ‘next level’ met de R 1300 GS. Het designconcept van ’s werelds populairste allroad ging volledig op de schop: motorblok, rijwielgedeelte, elektronica, ergonomie, uitrusting… Niets ontsnapte aan de vernieuwingsdrift van de Duitsers. Een overzicht.

Kloppend hart van de nieuwe R 1300 GS is uiteraard een lucht/vloeistofgekoelde tweecilinder boxer. Geen opgeboorde versie van de 1250, maar een compleet nieuw motorblok. De meest opvallende vernieuwing is dat de zesbak niet (zoals de BMW-traditie het wil) achter het blok gemonteerd zit, maar eronder. Die ingreep moet het geheel korter en compacter maken. Een gewichtsbesparing van 6,5 kg op de volledige aandrijflijn (waarvan 3,9 kg op het blok zelf) moet resulteren in een betere gewichtsverdeling en massacentralisatie, die op hun beurt weer moeten zorgen voor een lichter en directer stuurgevoel.

Tweede grote nieuwigheid in het blok is een aangepaste lay-out voor de aandrijving van de nokkenassen. Die worden nu aan elke kant van de cilinder aangedreven door een ketting die over beide nokkenassen loopt, elk vanaf een reductietandwiel. Aan de rechterkant bevindt de aandrijving zich vóór de cilinder, terwijl aan de linkerkant de kettingas achter de cilinder is geplaatst.

BMW R 1300 GS

Optioneel kan je nog steeds kiezen voor de Shift Assistant Pro quickshifter, waarvan de sensor nu wordt bijgestaan door een torsiemagneet voor een nog preciezer schakelgevoel. Door de nieuwe positie van de zesbak onder het blok staat de nieuw ontworpen cardanas met een minder scherpe hoek op de versnellingsbak, dat moet zowel slijtage als cardanreacties verminderen. Een aangepaste achteras maakt dan weer het (de)monteren van het achterwiel makkelijker.

De 1.300cc boxertwin – uiteraard uitgerust met ShiftCam variabele kleptiming – is goed voor 145 pk @ 7.750 tpm en een piekkoppel van 149 Nm @ 6.500 tpm. Met respectievelijk 9 pk en 6 Nm meer dan de 1250 is dit meteen ook de sterkte productieboxer van BMW ooit. Ondanks het toegenomen vermogen en koppel zou het benzineverbruik nagenoeg gelijk moeten zijn aan dat van de 1250.

BMW R 1300 GS

Het hoofdframe is lichter en stijver dan dat van z’n voorganger; terwijl het subframe niet langer is opgebouwd uit stalen buizen, maar gegoten uit aluminium. In totaal is de R 1300 GS twaalf kilogram lichter dan de uittredende R 1250 GS. Ook de EVO Paralever en Telelever zijn aangepast met het oog op meer stuurprecisie en een stabieler rijkarakter.

Over die nieuwe EVO Telelever valt wel een en ander te zeggen. De bovenste vorkconstructie bevat een ontkoppelingssysteem dat voorkomt dat de kantelbeweging die inherent is aan het Telelever-systeem wordt overgezet op het stuur. Het stuur zit via twee stuurklemmen vast in een stuurbrug; de verbinding tussen de stuurbrug en de bovenste kroonplaat is het kernelement van deze constructie: een roestvrijstalen flex-element dat de kantelbeweging compenseert en tegelijkertijd de stuurkrachten overbrengt. Via een uitgekiende constructie met allerlei (zwenk-, rol- en groefkogel-) lagers moet het geheel leiden tot een verbeterde en preciezere rijstabiliteit. Ook de Paralever achteraan werd aangepakt, onder meer via een stijvere bevestiging in het frame, wat de grip ten goede zou moeten komen. De veerweg bedraagt 190 mm vooraan en 200 mm achteraan.

BMW R 1300 GS

En dat brengt ons naadloos bij de nieuwe en optionele DSA (Dynamic Suspension Adjustment), die een stapje verder gaat dan de Dynamic ESA door de dynamische demping voor en achter te combineren met een overeenkomstige aanpassing van de veerstijfheid. Dat laatste element is nieuw, waarbij de ECU razendsnel kiest voor de gewenste veerstijfheid, rekening houdend met zaken als rijmodus, rijomstandigheden en de positie van de motor. Of je nu solo, samen en met of zonder volle bepakking rijdt, DSA houdt de boel veilig, strak en comfortabel, is het idee.

Het DSA kan optioneel uitgerust worden met Vehicle Height Control. Met de adaptieve rijhoogte past de R 1300 GS automatisch de hoogte aan naar gelang de gebruiksomstandigheden, zonder dat daarbij de grondspeling in het gedrang komt. Concreet wordt de standaard zithoogte bij stoppen verlaagd van 850 tot 820 mm, zodat je letterlijk makkelijker uit de voeten kunt. Ook optioneel bij de DSA is een Sportstand, goed voor 20 mm extra veerweg voor en achter plus een sportievere, offroad-gerichte veringset-up.

BMW R 1300 GS

Standaard krijgt de R 1300 GS vier rijmodi: Rain, Road en Eco spreken voor zich, de extra toegevoegde Enduro-modus is uiteraard op offroad gericht. Verder nog standaard op de nieuwe GS: MSR (voorkomt slippend/blokkerend achterwiel bij gas lossen of terugschakelen), HSC (assisteert bij vertrekken op een helling), DBC (Dynamic Brake Control); DTC (Dynamic Traction Control), RDC (bandenspanningsmonitor), Keyless Ride, Dynamic Cruise Control (DCC), verwarmde handvatten, handkappen met geïntegreerde richtingaanwijzers en Full Integral ABS Pro (bochten-ABS). Een standaard oplaadcompartiment voor je smartphone bevat een USB-poort, ook een 12V-stekker is aan boord.

BMW R 1300 GS

Wel optioneel maar daardoor niet minder interessant, is de gloednieuwe Riding Assistant. Die behelst niet alleen adaptieve cruisecontrole (ACC) maar eveneens Front Collision Warning (FCW) en Lane Change Warning (SWW). De FCW communiceert met het ABS en moet bij plots opdoemend gevaar ongelukken voorkomen – of althans de impact daarvan tot het minimum beperken – terwijl Lane Change Warning in feite een dodehoekwaarschuwing is die oplicht in de spiegel mocht iemand zich in je dode hoek bevinden. Alle elektronica is overzichtelijk te raadplegen op het full-colour 6,5” TFT-display met connectiviteit en een navigatiefunctie (via de gratis BMW Motorrad Connected App).

BMW R 1300 GS

En dan is er nog het uiterlijk. Naast de massievere bouw (met dank aan het nieuwe alu subframe) en de beduidend ‘plattere’ tank, springt vooral de ledkoplamp in kruisvorm in het oog. Daarin zitten twee led-units verwerkt die fungeren als dim- en grootlicht, aan weerszijden bijgestaan door vier dagrijlichten. De led-richtingaanwijzers vooraan zitten zijn geïntegreerd in de handkappen. Headlight Pro (adaptieve bochtenverlichting) is optioneel.

BMW R 1300 GS

Er zijn vier versies, waarvan de standaard R 1300 GS uiteraard de basisversie is. De populaire Triple Black wordt zoals de naam al doet vermoeden in de zwarte lak gedoopt en krijgt verder een comfortzadel, comfortvoetsteunen voor de passagier, elektrisch verstelbaar windscherm, winddeflectoren en een middenbok. De Trophy-versie is de meer offroad-gerichte variant, met een hoger zadel (870 mm), radiatorbescherming en spaakwielen.

BMW R 1300 GS

De Option 719 Tramuntana is de bling-variant met naast goudgekleurde spaakwielen ook goudkleurige accenten op frame, blok en stuur, plus gefreesde aluminium delen en hoogwaardige Aurelius Green lak. Over de verdere optielijst waarmee je al deze basisversies kan opsmukken kunnen we kort zijn: die is lang. De prijs was bij het ter perse gaan nog niet bekend, maar loop gerust even langs bij de BMW-dealer voor meer info. Hoe de nieuwe BMW R 1300 GS rijdt? Dat weten we je gauw te vertellen!

BMW R 1300 GS

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red