AI is niet te stoppen…

Honda FireBlade

Voor iemand die nog opgegroeid is met een trekchoke is het toch altijd even schakelen (lees: kortsluiting) zodra ik in aanraking kom met het fenomeen AI, a.k.a. Artificial Intelligence of in gewoon Nederlands: Kunstmatige Intelligentie. Ik vind ‘gewone’ intelligentie al m’n hele leven een flinke uitdaging, laat staan deze door supercomputers opgediende variant. De crux zit ’m natuurlijk in dat hele stukje ‘kunstmatig’, vrij vertaald door de Corpulente Van Dale als ‘nagemaakt, onnatuurlijk, onecht’.

Data warehouses wereldwijd slurpen complete windparken en zonnevelden aan energie leeg in hun ijver om uit onze (ranzige) digitale voetsporen weer iets nieuws te boetseren. De ouwe foto’s van tante Cor, een geniepige reactie op Insta, de zoveelste mislukte selfie, je gedigitaliseerde eindscriptie, de goedbedoelde Wikipedia-bijdrage … alle materie wordt meegezogen in het zwarte AI-gat. Tot de laatste digitale broodkruimel. En dat is een onomkeerbaar proces. Mocht je nu denken dat dat hele ‘artificial’ gebeuren een ver-van-je-bedshow is, vergeet het maar… Aanschouw deze ‘persfoto’ van de nieuwe BMW R 1300 RS.

BMW R 1300 RS

Inderdaad, dat is helemaal geen foto. Net zoals die meneer op de motor helemaal geen echte meneer is en de achtergrond nergens ter wereld echt bestaat. Sterker nog, de motor is helemaal geen echte R 1300 RS maar een in de computer geladen digitale render, een opeenstapeling van eentjes en nullen, verzonnen door een megacomputer ergens in een woestijn God weet waar.

Ah, mooi toch, lekker efficiënt en kostentechnisch verantwoord, hoor ik je denken. Klopt. ‘Vroeger’ moest er voor een shoot als deze toch een man of tien opgetrommeld worden voor de logistiek, het scouten van de locatie, prepareren van de motor, zoeken naar de juiste testrijder/fotomodel (vaak niet dezelfde…) en natuurlijk de fotograaf zelf, die na jaren van opleiding en veldwerk met zijn of haar lampen, reflectieschermen, sluitertijden enzovoorts precies wist hoe het juiste licht te projecteren op het (echte!) object. Wel eerst even drie dagen wachten op de juiste zonsondergang, maar dan heb (of had?) je ook wat. AI doet dat in 15 seconden. In z’n uppie. Zonder factuur te sturen.

Het resultaat is (nu nog) abominabel, want zo nep als de voormalige voorgevel van Pamela A., maar het is voor een multinational als BMW (en zij zijn echt niet de enige) geen bezwaar om dat noeste mensenwerk in te ruilen voor een druk op de AI-knop. En vergis je niet, dit zijn slechts de eerste, bescheiden inleidende beschietingen, losse flodders nog in de voorhoede van een artificiële frontlinie die gestaag opschuift in ‘onze’ richting. Tekstschrijven? ChatGPT en co. doen het al met verbluffend gemak en voorzien van de juiste input ook nog met een verbluffende flair.  Fotografen, auteurs, designers, ze zullen in een redelijk nabije toekomst ook in dit motorwereldje grotendeels het digitale veld ruimen. Is dat dan erg? Geen idee, misschien moet ik het AI eens vragen … maar niet voordat ik even de choke van de FireBlade heb opengetrokken. Zo heerlijk analoog als ie is.

Randy van der Wal

Deel


Gerelateerde artikels

Honda FireBlade

AI is niet te stoppen…

Voor iemand die nog opgegroeid is met een trekchoke is het toch altijd even schakelen (lees: kortsluiting) zodra ik in aanraking kom met het fenomeen