AGV Tourmodular

AGV Tourmodular

Wat? AGV’s nieuwste systeemhelm, die voldoet aan de ECE-2206 veiligheidsnorm.

Waarom? Vanaf januari 2024 moeten alle nieuwe helmen aan de nieuwe veiligheidsstandaard voldoen. Steeds meer merken halen die norm al voor hun nieuwe modellen, AGV sluit met de Tourmodular aan in dat rijtje.

Hoe werkt het? De AGV Tourmodular kreeg P/J homologatie en is dus zowel met het kinstuk geopend als gesloten goedgekeurd binnen de nieuwe norm. En dat is goed nieuws, want dat is net een van de vlakken waarop de nieuwe ECE-2206 standaard een verschil maakt. Om goedgekeurd te kunnen worden moeten systeemhelmen nu ook in beide draagmodi (dus zowel geopend als gesloten) een impacttest ondergaan op de verschillende onderdelen, met alle accessoires zoals bijvoorbeeld een geïntegreerd zonnevizier gemonteerd.

Door een combinatie van lichtgewicht materialen (een mix van carbon, aramide en glasvezel) en een optimale aerodynamische vormgeving is het dynamische gewicht van de helm erg laag, en zelfs nihil bij 130 km/u (eh, ja…). Daardoor oefent de helm geen onnodige druk uit op de rijder, wat zeker bij lange ritten het verschil kan maken. Het binnenwerk is dan weer uitgevoerd in hoogwaardig traagschuim, wat bijdraagt aan een stevige, duurzame pasvorm.

Vier ventilatieopeningen in de buitenschaal sluiten aan op een intern netwerk van zestien luchtkanalen, wat voor een optimale luchtcirculatie moet zorgen. Extra ventilatie komt er via een speciale stand van het vizier die directe ventilatie levert terwijl het vizier vergrendeld blijft in het kinstuk. Dat vizier is met vier millimeter overigens dubbel zo dik als de meeste andere syseemhelmen.

Een Pinlock is standaard, net als het geïntegreerde zonnevizier dat zich laat bedienen aan de onderzijde van de helm. De Tourmodular is voorbereid op AGV’s eigen communicatiesysteem dat werd ontwikkeld in samenwerking met Cardo. AGV’s nieuwste neusje van de zalm is beschikbaar in de maten XS tot en met XXL.

Meer info: www.motomind.nl

Deel

Gerelateerde artikels

Yamaha Ténéré GYTR

Asfalttijger of zandhaas?

De huidige editie van KicXstart is een redelijk unicum in de historie van ’s lands snelste motormagazine. We verruilen namelijk het hele nummer lang – niet

KTM FREERIDE E

Derde generatie KTM Freeride E

Precies tien jaar nadat KTM met de elektrische lichte enduro Freeride E op de proppen kwam, stellen de Oostenrijkers voor modeljaar 2025 de derde generatie