AGV Tourmodular

AGV Tourmodular

Wat? AGV’s nieuwste systeemhelm, die voldoet aan de ECE-2206 veiligheidsnorm.

Waarom? Vanaf januari 2024 moeten alle nieuwe helmen aan de nieuwe veiligheidsstandaard voldoen. Steeds meer merken halen die norm al voor hun nieuwe modellen, AGV sluit met de Tourmodular aan in dat rijtje.

Hoe werkt het? De AGV Tourmodular kreeg P/J homologatie en is dus zowel met het kinstuk geopend als gesloten goedgekeurd binnen de nieuwe norm. En dat is goed nieuws, want dat is net een van de vlakken waarop de nieuwe ECE-2206 standaard een verschil maakt. Om goedgekeurd te kunnen worden moeten systeemhelmen nu ook in beide draagmodi (dus zowel geopend als gesloten) een impacttest ondergaan op de verschillende onderdelen, met alle accessoires zoals bijvoorbeeld een geïntegreerd zonnevizier gemonteerd.

Door een combinatie van lichtgewicht materialen (een mix van carbon, aramide en glasvezel) en een optimale aerodynamische vormgeving is het dynamische gewicht van de helm erg laag, en zelfs nihil bij 130 km/u (eh, ja…). Daardoor oefent de helm geen onnodige druk uit op de rijder, wat zeker bij lange ritten het verschil kan maken. Het binnenwerk is dan weer uitgevoerd in hoogwaardig traagschuim, wat bijdraagt aan een stevige, duurzame pasvorm.

Vier ventilatieopeningen in de buitenschaal sluiten aan op een intern netwerk van zestien luchtkanalen, wat voor een optimale luchtcirculatie moet zorgen. Extra ventilatie komt er via een speciale stand van het vizier die directe ventilatie levert terwijl het vizier vergrendeld blijft in het kinstuk. Dat vizier is met vier millimeter overigens dubbel zo dik als de meeste andere syseemhelmen.

Een Pinlock is standaard, net als het geïntegreerde zonnevizier dat zich laat bedienen aan de onderzijde van de helm. De Tourmodular is voorbereid op AGV’s eigen communicatiesysteem dat werd ontwikkeld in samenwerking met Cardo. AGV’s nieuwste neusje van de zalm is beschikbaar in de maten XS tot en met XXL.

Meer info: www.motomind.nl

Deel

Gerelateerde artikels

Terwijl je in de vertrekhal van de luchthaven zit te wachten om te boarden naar het zuiden van Spanje waar

Toen Yamaha in 1991 met de TDM 850 op de proppen kwam, zette het merk met die vreemde eend/gewaagde gok

We gaan er geen doekjes om winden: terwijl elektrische scootertjes voor de stad en alles wat daarrond ligt intussen gemeengoed

Ultiem veilig is het misschien niet, handschoenen die stoppen bij de pols. Ga je op je giechel, dan zijn je