Aftellen naar Nationale Tweetaktdag: Yamaha RD350LC

In de aanloop naar de eerste Nationale Tweetaktdag op 25 juni nemen we je de komende weken mee op een blauw wolkje naar een paar fijne momenten/motoren uit de geschiedenis van de tweetakt. Vandaag: Yamaha RD350LC.

Er is al heel veel geschreven over Yamaha’s ‘Elsie’, beter bekend als de RD350LC, en dat is niet meer dan terecht. De opvolger van de RD400 uit de jaren 70 was specifiek ontworpen voor Europa, was geïnspireerd door de race-TZ’s (vandaar de vloeistofkoeling, de monoshock en de kleurstelling) en zag er geweldig uit. Koppel daar ook nog eens een zalig motorblok, een lichtvoetig stuurkarakter en Japanse betrouwbaarheid aan en je snapt de succesformule.


Het leukste was de RD rijden in zijn powerband van zo’n 3.000 toeren. Hoewel 47 paardjes er niet veel lijken, trappelden ze toch bijzonder enthousiast de stal uit eens je de 6.000 tpm voorbij was. Met een drooggewicht van 143 kg was er natuurlijk ook niet veel massa te verstouwen.

De RD350LC was de populairste motorfiets van begin jaren tachtig, zowel in de verkoop- als de diefstalcijfers… Intussen is het een zeer gewild collector’s item. Later kwam de YPVS-versie, verantwoordelijk voor de wheelie-ontmaagding van ondergetekende en nu nog steeds een van onze favoriete motorafkortingen…

Deel

Gerelateerde artikels

Joost column

Gewoon op vakantie

Niets is dit jaar zo veranderlijk als het weer, maar mijn brakke geest valt evenmin te peilen. Verkondigde ik onlangs nog vol elan dat in

Ducati Panigale V4 S 2025

La Bomba: 2025 Panigale V4 (S)!

Terwijl andere fabrikanten hun superbike-aspiraties langzaam maar zeker aan het afbouwen zijn, pakt Ducati even vrolijk door. Kwestie van je afkomst niet verloochenen natuurlijk. Ziehier