Aftellen naar Nationale Tweetaktdag: Kreidler Florett

In de aanloop naar de eerste Nationale Tweetaktdag op 25 juni nemen we je de komende weken mee op een blauw wolkje naar een paar fijne momenten/motoren uit de geschiedenis van de tweetakt. Vandaag: de Kreidler Florett.

Voor wie al meer dan een halve eeuw op deze aardbol rondloopt, is de Kreidler Florett sowieso een tweetaktlegende. Ondergetekende maakte in de jaren negentig zijn puberjaren en de streek onveilig aan boord van een RS-versie en nam zelfs een keer deel aan een dragrace in het noorden van Holland, toeschouwers op klompen inbegrepen.


Kreidler werd in 1888 in Duitsland opgericht voor de productie van telegraafdraad, elektrische kabels en halffabricaten, en bouwde pas in 1950 zijn eerste bromfietsen. Deze machines hadden zonder uitzondering een 50cc-tweetaktmotor, vaak met liggende cilinder. In 1956 verscheen ook een scooter.

In 1957 kwam de beroemde Kreidler Florett-bromfiets op de markt. Dit model, dat eigenlijk als lichte motorfiets werd uitgebracht, zou een groot succes worden. Zelfs toen het met de bromfietsmarkt bergafwaarts ging, groeide Kreidler.


Men stortte zich ook op de 50cc-wegrace, maar succes kwam pas nadat de Nederlandse importeur Van Veen de machines ging ontwikkelen. De machine waar Jan de Vries wereldkampioen mee werd in 1973 leverde zo’n 20 pk bij 16.000 tpm en haalde een topsnelheid van 204 km/u. In 1975 tekende Juliaan van Zeebroeck als eerste Belg ooit voor een GP-overwinning, en dat dan nog op Spa-Francorchamps aan een gemiddelde snelheid van 165 km/u! Fantastische reportage zien over en met Juliaan? Zeker hier even klikken.


Het absolute snelheidsrecord op een 50cc-motorfiets stond lange tijd op naam van Jan Huberts. Op 4 augustus 1981 behaalde hij op een Kreidler een snelheid van 222 kilometer per uur, een record dat pas in 2008 zou verbroken worden.

Kreidler sloot in 1983 de poorten, nadat in 1980 de Duitse wet veranderde en de rijbewijsvrije 50cc-klasse werd vervangen door de 80cc-klasse waarvoor een rijbewijs verplicht was. Het merk herrees nog een aantal keer uit zijn as maar veel voer voor de geschiedenisboeken kwam er niet meer bij…

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red