Aftellen naar Nationale Tweetaktdag: Italjet Dragster

In de aanloop naar de eerste Nationale Tweetaktdag op 25 juni nemen we je de komende weken mee op een blauw wolkje naar een paar fijne momenten/motoren uit de geschiedenis van de tweetakt. Vandaag: Italjet Dragster.

De Italjet Dragster werd in 1995 gelanceerd en heeft vandaag terecht – zo vinden wij, althans – een cultstatus. Tussen 1995 en 2003 werden er niet minder dan 70.000 stuks verkocht.


Niet alleen vroeg het krachtige, van Piaggio afkomstige tweetakt motorblok (50, 125 of 180cc) om nog meer tuning, het was vooral de styling met het zichtbare buizenframe en de enkelzijdige voorwielophanging met naafbesturing die een gevoelige snaar raakte bij het scootervolkje.


De Dragster zit sinds 2018 opnieuw in het Italjet-gamma, weliswaar in een viertakt uitvoering van 125 of 180cc, en ziet er misschien zelfs nog meer psycho uit dan toen. Iets minder psycho was de keuze voor MotoGP-rijder Andreo Dovisioso als ambassadeur…


Deel

Gerelateerde artikels

Geen groot nieuws dit jaar vanuit Guzzi-hoek, maar dat betekent niet dat ze helemaal stil hebben gezeten daar aan het

Het is nu allemaal nog preproductie, maar Ducati breidt in 2026 het MX-gamma uit. Of moeten we het inmiddels gewoon

Hadden we verwacht – of in elk geval gehoopt – dat Royal Enfield tijdens de Eicma de Himalayan 750 zou