Aftellen naar Nationale Tweetaktdag: Honda CR500

In de aanloop naar de eerste Nationale Tweetaktdag op 25 juni nemen we je de komende weken mee op een blauw wolkje naar een paar fijne momenten/motoren uit de geschiedenis van de tweetakt. Vandaag: Honda CR500.


Honda was in de jaren zeventig en begin jaren tachtig al best succesvol in de hoogste klasse van het motorcrossen. Zo won Graham Noyce in 1979 de 500cc-kroon, maar ook Belgische legende André Malherbe kon als geen ander om met een 500cc tweetakt. In 1980 kon Malherbe voor het eerst wereldkampioen worden en wist het jaar nadien zijn titel zelfs te verlengen. In 1984 haalde hij zijn derde en laatste wereldtitel.


Honda begon de 500cc-categorie pas echt te domineren toen het in 1985 de vloeistofgekoelde CR500 uitbracht, met een dikke 60 pk de krachtigste motorfiets in de klasse. Met acht titels op rij, waarvan twee opeenvolgende voor de Brit Dave Thorpe, kan je gerust spreken van echte oldschool dominantie.


Zo’n veertig jaar na datum wordt er nog steeds met veel respect – of eerder: ontzag – naar de Honda CR500 gekeken. Beelden uit die tijd blijven natuurlijk geweldig om te zien. Ook tijdens deze GP van de VS in Carlsbad domineert Honda, maar dit keer is het David Bailey die aan het langste eind trekt. Andere hoofdrollen zijn weggelegd voor Thorpe, Geboers en Malherbe.

Deel

Gerelateerde artikels

Joost column

Gewoon op vakantie

Niets is dit jaar zo veranderlijk als het weer, maar mijn brakke geest valt evenmin te peilen. Verkondigde ik onlangs nog vol elan dat in

Ducati Panigale V4 S 2025

La Bomba: 2025 Panigale V4 (S)!

Terwijl andere fabrikanten hun superbike-aspiraties langzaam maar zeker aan het afbouwen zijn, pakt Ducati even vrolijk door. Kwestie van je afkomst niet verloochenen natuurlijk. Ziehier