Aftellen naar Nationale Tweetaktdag: Bimota V-Due

In de aanloop naar de eerste Nationale Tweetaktdag op 25 juni nemen we je de komende weken mee op een blauw wolkje naar een paar fijne momenten/motoren uit de geschiedenis van de tweetakt. Vandaag: Bimota V-Due.

In 1997 stelde Bimota de V-Due aan de wereld voor, een 499cc 90° V-twin met GP-allures die de wereld van de sportmotoren op zijn kop moest gaan zetten. Het geavanceerde brandstofinjectiesysteem was een primeur voor een tweetakt en zou alle problemen met uitstoot uit de wereld helpen.


Helaas bleek de V-Due een onberijdbaar beest met een onvoorspelbare vermogensafgifte en serieuze betrouwbaarheidsproblemen. Veel van de 1997/1998-modellen werden teruggestuurd naar de fabriek en in 1999 leidde dat zelfs tot het faillissement van Bimota. Hun eerste motorfiets ooit met een eigen motorblok was ook degene die hen de das om deed.

Dat was echter niet het einde van de V-Due. Een aantal Bimota-ingenieurs kochten de voorraad V-Due onderdelen op, vervingen het injectiesysteem door een stel Dell Orto VHSB 39 carburateurs, herwerkten het smeersysteem en introduceerden in 1999 de V-Due Evoluzione.


De Evoluzione-versies, die een vermogen leverden van 135 pk voor een gewicht van 150 kg, werden tot 2005 verkocht. Deze modellen zijn sindsdien zeer gewilde verzamelobjecten geworden met een navenant prijskaartje…

Deel

Gerelateerde artikels

Honda CB650R E-Clutch

Kort getest: Honda CB(R)650R E-Clutch

De CB750 Hondamatic uit de 20e eeuw, de DN-01 van 2009, de Dual Clutch Transmission, toepassing van quickshifters omdat de mode het voorschrijft en dan

KicXstart juni 2024

Het is weer TT-tijd!

Lees alles (of nou ja, veel) over de komende Dutch TT in de TT Special van KicXstart. We stellen nog even kort alle rijders aan