De tegenhanger: KTM 1190 RC8

KTM 1190 RC8

Met de komst van de KTM 990 RC R denken we met weemoed terug aan de eerste keer dat KTM een sportmotor op straat introduceerde, in 2008. Ducati deed in die periode goede zaken met zijn 1098 en daar konden ze in Mattighofen wel iets tegenover zetten. Het resultaat was de 1190 RC8: honderd procent KTM in de zin van brute V-twinpower, een heel uitgesproken design en – jammer genoeg – ook flink wat kinderziektes.

Motocrossmerk KTM ambieert in die tijd een sportiever imago en een doorbraak op de weg, maar de Oostenrijkers weten de RC8 het hele ontwikkelingstraject lang onder de radar te houden. De verrassing is daarom extra groot als het doek van de unieke en agressief vormgegeven sportmotor af gaat op de Eicma in Milaan. Gebouwd voor het circuit met een V-twin die het vooral van de hoge toeren moet hebben, blijkt de RC8 op de weg best een nukkige motor.

RC8 R

In lage toeren is de injectie van de voor 152 pk opgegeven 1.148cc 75° V-twin even dramatisch on/off als op de 990 Super Dukes uit datzelfde tijdperk en ook de versnellingsbak is niet vrij van kinderziektes. Tel daar de maffe prijsstelling bij (de KTM kost bijna drieduizend euro meer dan de Japanse literzware scheurijzers van dat moment) en de RC8 heeft het vanaf dag één lastig in de verkoopcijfers. Als er dan al snel kwaliteitsproblemen opduiken (olielekken, matige kwaliteit van het lakwerk, lekken in het koelcircuit) wordt het in de showrooms echt lastig onderhandelen voor de verkopers.

De toevoeging van de nog extremere R-variant kan het tij niet meer keren. Want terwijl de KTM’s geprezen worden als de best sturende motoren van hun generatie, kunnen ze door de vele kinderziektes hun hoge aankoopprijs niet langer verantwoorden. Wanneer het KTM-management van mening verandert en oppert dat ‘circuitmotoren eigenlijk niet op de openbare weg thuishoren’, gooien Pierer en co hun eigen ruiten in: exit RC8 en RC8 R…

Deel

Gerelateerde artikels

Triumph beloofde voor 2026 een pak nieuwe modellen en houdt woord. Op het 400cc platform dat we al kennen van

Dat de sportmotor alweer een tijdje in schwung is, zien we zowel in het straatbeeld als in de showrooms. Ook

Het nieuwe jaar is in aantocht, en daarmee ook het jaarlijkse KicXstart Jaarboek: een handige bundeling van alle motoren die