Sinds enkele jaren nemen we modellen van het in het Verenigd Koninkrijk gevestigde Langen op in ons Jaarboek. De motoren zijn immers te krijgen, al dient de gewillige koper er wel wat werk in te steken om ze naar hier te halen en mogen ze uiteindelijk dan niet op de weg. Maar daarin gaat wat veranderen.
Een klein aantal van de technische huzarenstukjes die Langen bouwt staat namelijk gepland om de wijde wereld in te gaan. Vooralsnog gaat het enkel om één van de twee modellen die het bedrijf bouwt, namelijk de LS12 Lightspeed. Een 185 pk sterke krachtpatser met 1.190 cc V-twin. Interessant daarin is dat het ontwerp van Rotax komt, het blok gebouwd wordt door Buell en de elektronica door Langen zelf wordt geleverd.
Die moet in 2027 volledig gehomologeerd en dus straatlegaal gaan landen op de Europese markt als ook in de Verenigde Staten, Japan, het Midden-Oosten en Australië/Azië. In totaal gaat het daarbij om – houd je vast – welgeteld 185 stuks. Eentje hebben? Eentje bemachtigen? Dan vooral snel naar de website van Langen gaan.
De Lightspeed koop je in het Verenigd Koninkrijk voor 37.000 pond, wat omgerekend uitkomt op ongeveer 42.000 euro. Met belastingen, importkosten en dergelijke kosten die er nog bij komen zal de uiteindelijke prijs nog wel hoger uitvallen dan dat. Die prijs komt overigens niet volledig uit de lucht vallen: iedere LS12 Lightspeed wordt met de hand gebouwd en specifiek op de wensen van de koper aangepast.
Wil je best een Lightspeed hebben maar heb je geen intentie om ermee op straat te rijden? Dan kan je de machine ook in de zogenaamde ‘UK spec’ kopen. Die worden al eerder geleverd (zomer 2026 waarschijnlijk) en zijn ontdaan van de katalysator en optioneel ook van het ABS-systeem. Of de turbovariant ook beschikbaar wordt, lijkt ons onwaarschijnlijk. Daar is het erg stil rond geworden sinds aangekondigd werd dat er eind dit jaar records mee gezet zouden gaan worden.